صفحه نخستدرباره ماتماس با ما قوانین و مقررات ثبت شکایاتکتابهاRSSوبلاگ خبرنگار         ۰۱ آذر ۱۴۰۱

logo-samandehi      
آبان ۱۴۰۱ مهر ۱۴۰۱ شهریور ۱۴۰۱ تیر ۱۴۰۱ خرداد ۱۴۰۱ فروردین ۱۴۰۱ بهمن ۱۴۰۰ مهر ۱۴۰۰ شهریور ۱۴۰۰ مرداد ۱۴۰۰ تیر ۱۴۰۰ خرداد ۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ فروردین ۱۴۰۰ اسفند ۱۳۹۹ بهمن ۱۳۹۹ دی ۱۳۹۹ آذر ۱۳۹۹ آبان ۱۳۹۹ مهر ۱۳۹۹ شهریور ۱۳۹۹ مرداد ۱۳۹۹ تیر ۱۳۹۹ خرداد ۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ اسفند ۱۳۹۸ بهمن ۱۳۹۸ دی ۱۳۹۸ آذر ۱۳۹۸ آبان ۱۳۹۸ مهر ۱۳۹۸ شهریور ۱۳۹۸ فروردین ۱۳۹۸ دی ۱۳۹۷ آبان ۱۳۹۷ مهر ۱۳۹۷ شهریور ۱۳۹۷ تیر ۱۳۹۷ فروردین ۱۳۹۷ اسفند ۱۳۹۶ بهمن ۱۳۹۶ دی ۱۳۹۶ مرداد ۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ فروردین ۱۳۹۶ بهمن ۱۳۹۵ دی ۱۳۹۵ آبان ۱۳۹۵ مهر ۱۳۹۵ خرداد ۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ اسفند ۱۳۹۴ بهمن ۱۳۹۴ آبان ۱۳۹۴ مهر ۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ اسفند ۱۳۹۳ دی ۱۳۹۳ آذر ۱۳۹۳ آبان ۱۳۹۳ مهر ۱۳۹۳ شهریور ۱۳۹۳ مرداد ۱۳۹۳ خرداد ۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ فروردین ۱۳۹۳ اسفند ۱۳۹۲ بهمن ۱۳۹۲ دی ۱۳۹۲ آذر ۱۳۹۲ آبان ۱۳۹۲ مهر ۱۳۹۲ شهریور ۱۳۹۲ مرداد ۱۳۹۲ تیر ۱۳۹۲ خرداد ۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ فروردین ۱۳۹۲ اسفند ۱۳۹۱ بهمن ۱۳۹۱ دی ۱۳۹۱ آذر ۱۳۹۱ آبان ۱۳۹۱ مهر ۱۳۹۱ شهریور ۱۳۹۱ مرداد ۱۳۹۱ تیر ۱۳۹۱ خرداد ۱۳۹۱
شبکه‌های اجتماعی آیینه اجتماع و برآیند اکثریت مردم هستند
سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه

استاد و پژوهشگر حوزه روابط عمومی و IT گفت: نسل جوان کشور به شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند و اطلاعات خود را از آنها می‌گیرند، کنشگری و نظرات آنها در این شبکه‌ها ساخته می‌شود.


شبکه‌های اجتماعی آیینه اجتماع و برآیند اکثریت مردم هستند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا چهارمین جلسه کارشناسان روابط‌عمومی‌های مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران با موضوع شبکه‌های اجتماعی با تدریس حمید ضیایی پرور روزنامه نگار، مدرس و پژوهشگر حوزه روابط‌عمومی برگزار شد، ضیایی در این جلسه گفت: اینترنت در سال ۱۹۶۹ و توسط وینتون سرف ابداع شد، البته آمریکایی‌ها و پنتاگون هستند مبدع اینترنت و خود را حکمران آن می‌دانند و اینترنت را موهبتی برای مردم دنیا می‌دانند.

وی گفت: تا سال ۱۹۹۰ اینترنت دوران نهفته خود را طی می‌کرد و کاملاً نظامی بود و حافظه کامپیوترها رشد نکرده بود و میزان برق مصرفی بالایی داشتند اما از سال ۹۰ کم‌کم  اینترنت به سمت کمپانی‌های چند ملیتی رفت که براساس منافع آمریکا عمل می‌کنند.

ضیایی پرور ادامه داد: اینترنت بود ولی هنوز مرورگری موجود نبود تا اینکه تیم برنزلی مدیر آی تی کمپانی سرن که یکی از مراکز شتاب‌دهنده اتمی در جهان است وقتی برای اشتراک‌گذاری داده‌ها بین دانشمندان خود دچار مشکل شدند مرورگرهای شبکه تار عنکبوتی جان یعنی www را اختراع کردند.

این مدرس حوزه روابط‌عمومی افزود: در سال ۱۳۷۲ و توسط محمدجواد لاریجانی رئیس مرکز فیزیک نظری ایران به اینترنت متصل شد.

ضیایی پرور گفت: سرور کامپیوتر خدمات‌دهنده اینترنت است که همه کامپیوتر‌ها به آن وصل می‌شوند و وب سایت صفحه‌ای است که روی سرور بارگزاری می‌شود، سرورها باید در جای خنک و دارای برق خوب. پهنای باند مناسب باشند به همین خاطر بیشتر سرورها در قطب هستند؛ محتوای وب سایت‌ها در سرور نگهداری می‌شوند، دامنه‌ها آدرس‌های ۴ یا ۶ بخشی هستند، هکرها بیشتر به سراغ IP برای هم می‌روند.

وی گفت: در دوران وب ۱ از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ بیشتر ارتباط و اطلاع‌رسانی یک سویه بود، اطلاعات از سمت یک منبع به سمت گیرنده می‌رفت و محتواها یک سویه بود و در جریان اطلاع‌رسانی بازخوردها کنترل شده بود.

پژوهشگر حوزه آی تی گفت: ریشه شبکه‌های اجتماعی به وب ۲ باز می‌گردد، با رشد تکنولوژی و دسترسی کاربران به اطلاعات ماهیت وب تغییر پیدا کرد، دو مفهوم از درون وب ۲ به وجود آمد یعنی شبکه اجتماعی و رسانه اجتماعی.

وی در رابطه با پلتفرم‌ها گفت: پلتفرم‌ها کارشان ایجاد شبکه اجتماعی است و کسانی را که علائق، سلیقه، منافع، سلیقه مشترک و منافع مشترک  دارند به یکدیگر وصل کنند و آنها را ترغیب به کنشگری کنند، در شبکه‌های اجتماعی محدوده تعامل بالاست و قدرت کنشگری در آن زیاد است و کنترل این شبکه‌ها سخت‌تر است.

این مدرس حوزه روابط‌عمومی در ادامه گفت: رسانه‌های توده‌ای که فرستنده اندک ولی گیرنده آنها زیاد است که به آنها رسانه صنعتی نیز می‌گویند چون  یک محتوا را در تیراژ زیاد استفاده می‌کند. رسانه‌های توده‌ای قدرت تأثیرگذاری فراوانی دارند و رسانه‌های جریان اصلی هستند هر رسانه تابعی از وضعیت اقتصاد و فناوری در هر کشوری است.

ضیایی پرور گفت: شبکه‌های اجتماعی ترکیبی از رسانه‌های اجتماعی و رسانه توده‌ای هستند، برای شناسایی شبکه‌ها و رسانه های اجتماعی هر کجا که از ما عضویت خواست شبکه اجتماعی و هر جا که از ما عضویت نخواست رسانه اجتماعی است.

وی افزود: چند مدل ارتباطات وجود دارد، در مدل سنتی ارتباطات شامل اطلاع‌رسانی وب۱  است، مدل جدید ارتباطات که تعاملی هستند، مدل آینده ارتباطات هوشمندسازی است، مخاطب امروز به تولید‌کننده اطلاعات تبدیل شده است.

ضیائی پرور گفت: شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تعامل است و چیزهایی نزدیک به سلیقه‌ و علایق هر فرد را نشان می‌دهد مخاطب تبدیل به کاربر و هوادار شده است، کاربر تولید‌کننده است اما محتوای تولید شده توسط کاربر می‌تواند فیک، غیر حرفه‌ای، دروازه‌بانی و راستی‌آزمایی ندارد، ممکن است درست یا غلط باشد شبکه‌هایی مثل ویکی پدیا این مشکل را با خرد جمعی برطرف کردند، یعنی محتوایی که همه روی آن متفق‌القول باشند نوشته می‌شود.

این مدرس حوزه روابط‌عمومی ادامه داد: امروزه با توجه به شرایط اجتماعی ما نسل‌های متفاوتی را داریم مثل بیبی بومرها، نسل x،  نسل y، نسل z، نسل آلفا. که نسل z و آلفا بیشترین تأثیر را از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند و دیگر توجهی به رسانه‌های معمولی اجتماع مثل رادیو و تلویزیون ندارند. آنها تمام اطلاعات و اخبار خود را از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرد، نسل z و آلفا  تشکیل‌دهنده جوانان کشور و تصمیم گیرندگان آینده هستند.

وی گفت: در شهرداری تهران باید محتوایی تولید کنیم مناسب با نسل جدید، اگر محتوای جدید را در بستر نسل قدیم تولید کنیم یا محتوای قدیمی را در بستر جدید تولید کنیم هر کدام اشتباه است، امروز تنوع تولید در رسانه‌های اجتماعی متفاوت است، رسانه  بیشتر تصویر محور، کوتاه و فشرده شدند دیگر کسی حوصله دیدن محتوای طولانی را ندارد.

ضیایی پرور گفت: امپراطور شبکه‌های اجتماعی فیسبوک با ۳ میلیارد کاربر است و بعد از آن واتساپ و اینستاگرام است، توییتر سرچشمه تولید اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی است، در شبکه‌های اجتماعی افراد متخصص که هم حوزه کاری شما هستند را دنبال کنید تا بتوانید ارتباط گسترده‌ای داشته باشید.

وی گفت: اینستاگرام در ایران ۵۰ میلیون کاربر دارد و  ۷۰ درصد پهنای باند‌های ایران برای اینستاگرام است، رسانه اول نسل z اینستاگرام بوده است، این شبکه اجتماعی توانست استاندار ویدئوهای یک دقیقه‌ای را در دنیا جا بیاندازد.

این مدرس حوزه روابط‌عمومی در پایان گفت: شما می‌توانید با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی مثل کلاب هاوس با افکارسنجی و نظرسنجی نظرات نخبگان جامعه و مردم عادی را جمع‌آوری کرده و با تکیه برآنها تصمیم‌گیری داشته باشید، شبکه‌های اجتماعی آیینه اجتماعی و برآیند اکثریت مردم هستند.

پایان پیام/

دسته بندی:
امتیاز این مطلب(0 از مجموع 5)
  • Currently 0/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(0 رای در مجموع)

دیدگاه خود را منتشر کنید