English     رسانه     کتابها     عکس     درباره     تماس    

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۲:۱۰ بֽظֽ

جایگزینی سبک زندگی سالم به‌سرعت!

وزیر بهداشت گفته: «جایگاه طب عمومی را مضمحل کرده‌اند و بیشتر به تقویت پزشکی تخصصی و فوق تخصصی پرداخته‌اند. ما باید به‌سرعت این مسیر اشتباه را اصلاح کنیم و به‌جای آن به تقویت مراقبت‌های اولیه، اصلاح سبک زندگی و تغذیه مردم بپردازیم.»

۲۲ آبان ۱۳۹۱ ۰:۳۶ بֽظֽ

پرتوها و ما

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: اگر بخواهیم درباره خطر پرتوهای دوروبرمان بنویسیم بلافاصله با انبوهی از تکذیبیه‌های وزارت بهداشت و نهادهای دیگر مواجه می‌شویم که نوشته‌ما را رد کرده و از مدعی، مستندات خواهند خواست.

۱۷ آبان ۱۳۹۱ ۹:۲۳ قֽظֽ

طعم عدالت در سلامت

همشهری - حمید ضیایی‌پرور:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داده: ایران در رتبه بیستم جهان از نظر دانش پزشکی قرار گرفته است‎. ‎

وعده تازه در مورد امحای زباله‌های بیمارستانی

همشهری - حمید ضیایی پرور: با اینکه مسئولان وزارت بهداشت و درمان بارها وعده داده بودند که معضل زباله‌های بیمارستانی به‌زودی حل می‌شود، به تازگی دکتر علیرضا مصداقی‌نیا، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته:

۳۱ شهریور ۱۳۹۱ ۳:۱۷ بֽظֽ

تخلیه ابرها؛ توهم یا فناوری؟

همشهری - حمید ضیایی‌پرور:منابع خبری به نقل از برخی مقامات ارشد اجرایی کشور سخنانی را نقل کرده‌اند که محل بحث و شبهه رسانه‌ها شده است.

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ۲:۵۴ بֽظֽ

۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ۳:۵۷ بֽظֽ

شهرداری و سلامت

همشهری - حمید ضیایی‌پرور:مأموریت‌ها و وظایف شهرداری تهران چه ربطی به مسئله سلامت و بهداشت و درمان دارد؟

تأثیربارورسازی ابرها بر محیط‌‌زیست

همشهری - طاهره ساعدی: اخیرا روزنامه همشهری در گزارشی اعلام کرد که ایران به فناوری باران مصنوعی دست یافته است.

تولید علم یا تولید مقاله؟

همشهری - حمید ضیایی‌پرور:
اینکه ایران رتبه اول تولید علم و فناوری را در منطقه به‌دست آورد باعث خوشحالی هر ایرانی است، اینکه این رتبه ۱۳سال قبل از هدف تعیین شده در سند چشم‌انداز توسعه ۲۰ساله ایران به‌دست آمده باشد نیز باعث افتخار هر شهروند این کشور است، اما آیا واقعا ایران توانسته در سال ۱۳۹۱رتبه اول تولید علم و فناوری را در منطقه آسیای جنوب‌غربی یعنی ۲۵کشور حوزه خاورمیانه که در سند چشم‌انداز به‌عنوان کشورهای هدف تعیین شده است به‌دست آورد؟

۱۵ مرداد ۱۳۹۱ ۴:۱۲ بֽظֽ

سامانه جدید پزشک خانواده نیز آماده نیست

همشهری - حمید ضیایی‌پرور:روزنامه همشهری طی هفته اخیر طی دو یادداشت نسبت به غیرفعال‌بودن سامانه‌های الکترونیکی و مخابراتی طرح پزشک خانواده در تهران انتقاد کرد و نوشت: بهتر بود مسئولان ذی‌ربط پیش از اعلام رسانه‌ای اینگونه خبرها، حداقل یک‌بار خودشان صحت آن را آزمایش می‌کردند.

۱۱ مرداد ۱۳۹۱ ۳:۰۷ بֽظֽ

احتمال خطا درنتایج آزمایش‌های پیش از ازدواج اعتیاد

همشهری - حمید ضیایی‌پرور:نتایج آزمایش‌های اعتیاد در آزمایشگاه‌های موجود کشور قابل اعتماد نیست و درصد خطای در آن وجود دارد.

جلوگیری از فرار مغزها با طرح مجلس!

همشهری - حمید ضیایی‌پرور:آن طور که در خبرها آمده مجلس در حال طراحی و تدوین طرحی به‌منظور جلوگیری از فرار مغزها از کشور است.

۹ مرداد ۱۳۹۱ ۴:۱۸ بֽظֽ

شیوه ابداعی برای توزیع کتاب در ایران

شیوه ای جدید برای توزیع و پخش کتاب ابداع شده است که بر اساس آن شما سفارش هر نوع کتابی را می دهید و ۷ درصد مبلغ کتاب به حساب نویسنده یا مترجم آن کتاب واریز می شود. فقط با یک تلفن.
POSTER 1.jpg

نگاه طب سنتی به تغذیه درماه رمضان

همشهری - طاهره ساعدی:طب سنتی ایران برای تغذیه در‌ماه مبارک رمضان توصیه‌ها و اصول خاصی دارد.در همین زمینه با دکتر مهدی شعبانی، پزشک و دستیار دکتری تخصصی(PHD) طب سنتی ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

۲۰ تیر ۱۳۹۱ ۳:۳۴ بֽظֽ

سلامت و سبک زندگی

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: دغدغه اصلی همه انسان‌ها حفظ سلامت است.بالاترین دعا برای انسان‌ها نیز سلامتی آنهاست. اما اینکه چگونه می‌توان سلامت بود و سلامت ماند تا حد زیادی بستگی به سبک زندگی انسان‌ها دارد. سبک زندگی چیزی نیست که یک‌شبه ایجاد شده باشد. اگر مردم یک کشور اهل ورزش کردن نیستند ، دلایل متعددی دارد. در طول زمان‌های طولانی افراد عادت کرده‌اند که ورزش و تحرک داشته باشند یا نداشته باشند.

۱۱ تیر ۱۳۹۱ ۳:۰۳ بֽظֽ

وزیر دیروز ، منتقد امروز!

همشهری - حمید ضیایی پرور: دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم که اینک در دولت حضور ندارد، در مصاحبه‌هایی پی‌درپی با خبرگزاری‌ها، به انتقاد از سیاست‌های حوزه بهداشت و درمان کشور پرداخته است.

۳ تیر ۱۳۹۱ ۱:۰۵ بֽظֽ

کودکان و سالمندان در گرما آسیب‌پذیرترند

همشهری - طاهره ساعدی: کودکان و سالمندان در فصل تابستان بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض آسیب‌های ناشی از گرما هستند و به‌ویژه از نظر رژیم غذایی نیازمند توجه بیشتری هستند.

نعمت عافیت

همشهری- حمید ضیایی پرور: « قدر عافیت کسی داند که به محنتی گرفتار آید» ؛ این را شیخ اجل سعدی شیرازی قرن‌ها پیش گفته و امروز همچنان حکایت زندگی ماست.

۳۱ خرداد ۱۳۹۱ ۲:۳۷ بֽظֽ

دانستنم چه رنج بزرگی شد

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفته است: اغلب ساختمان‌های تهران توان مقابله با زلزله بالای شش‌ریشتر را ندارند.

۸ خرداد ۱۳۹۱ ۴:۱۸ بֽظֽ

ویروس مهاجم به صنعت نفت شناسایی شد

همشهری - حمید ضیایی پرور: در پی بروز اختلال هایی در حوزه رایانه و اینترنت صنعت نفت ایران در ماه گذشته ، گزارش ها حکایت از رفع اغلب این اختلال ها و تدوام بخش کوچکی از آن در هفته های اخیر و شناسایی ویروس مهاجم به نام «وایپر» دارد . خبرنگار همشهری مطلع شد تیمی فنی در شرکت امنیتی پاندا ، تحقیقات جامعی در باره میزان نفوذ این ویروس و رفتارهای آن در ایران و جهان ، انجام داده است. به همین جهت دو نفر از اعضای تیم مذکور به همشهری دعوت شدند و در میزگردی حضوری به تشریح این یافته ها پرداختند. متعاقب آن گزارشی فنی به سفارش همشهری در باره جزییات این رویداد تهیه و در دسترس قرار گرفت . آنچه در پی می آید ترکیبی از گفتگو با مهدی جان بزرگی مدیر فنی پاندا در ایران و اسماعیل ذبیحی کارشناس مسئول و گزارش رسمی این شرکت امنیتی است.

گفتگو با دکتر قاسم قارون ، متخصص درد

فاجعه ای در راه است: عدم تحمل غذایی
همشهری - حمید ضیایی پرور: عدم تحمل غذا ئی یا فود اینتو لرانس یکی از بیماری های شایع در میان جوامع از جمله ایران است ، این بیماری عمدتا منجر به مرگهای ناگهانی در افرادی می شود که سابقه هیچ نوع بیماری به جز حساسیتهای غذایی یا آلرژی نداشته اند. از جمله اخیرا یکی از ورزشکاران زن ایرانی به دلیل آنچه که مصرف تن ماهی مسموم نامیده شد به صورت ناگهانی فوت کرد. در گفتگو با دکتر قاسم قارون موسس و رییس موسسه تشخیص ودرمان درد در آلمان که به منظور ارایه مقاله به دو کنگره بین المللی به ایران آمده بود به بررسی این نوع بیماری که از آن به عنوان عدم تحمل نام برده می شود پرداختیم . به گفته دکتر قارون بقرا ط اولین کسی بود ، که ۲۴۰۰ سال پیش به اثرات حساسیتی مواد غذائی اشاره کرد و گفت بیمار میگرنی پنیر نباید بخورد. او در این گفتگو چندین بار هشدار داد که فاجعه ای در راه است و باید سبک زندگی مردم عوض شود تا شدت و شیوع این بیماری کم شود.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۳:۵۳ بֽظֽ

اختراع برای اختراع!

همشهری - حمید ضیایی‌پرور:چاپ مقاله در حوزه نانو هدف نیست، بلکه هدف اصلی از تولید علم و فناوری در هر رشته‌ای از جمله فناوری نانو حل مشکلات و معضلات اجتماعی مردم و جامعه در زمینه‌های مختلف است.

گفت‌وگو با دکتر علی‌مراد رشیدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت

همشهری - طاهره ساعدی : شاید باور نکنید اما تا ۲سال دیگر فناوری منحصر به‌فرد ‌«ای ان جی» که محققان ایرانی به آن دست یافته‌اند جایگزین سی‌ان‌جی مرسوم این روزها در مخزن گاز خودروهای گازسوز ایران خواهد شد؛ فناوری خاصی که ثبت پتنت ایران است و فاز تحقیقاتی را سپری کرده و به‌زودی وارد عرصه صنعتی خواهد شد و این امکان را به مردم می‌دهد که درجه خطر ذخیره‌سازی‌ گاز فشرده در مخازن خودروهای خود را کاهش دهند.

گفت‌و‌گو با دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه نانوفناوری ایران

همشهری - طاهره ساعدی:ایران در حال حاضر در رتبه۱۲ تولید علم در حوزه نانو در جهان قرار دارد. جایگاه ایران میان کشورهای اسلامی بسیار برتر است به‌طوری که ایران به تنهایی ۴۵درصد تولید علم نانو در جهان اسلام را داراست و از این لحاظ در رتبه اول قرار دارد؛ این را دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه نانوفناوری ایران به همشهری می‌گوید.

گفت و گو با ایمان مرادی مدیر مرکز مشاوره و توسعه نانوتکنولوژی ایتالیا

همشهری - طاهره ساعدی : با وجود اینکه فناوری نانو، کاربردها و قابلیت‌های گسترده‌ای در صنعت و اجتماع دارد، این فناوری می‌تواند تبعاتی نیز برای جوامع انسانی در بر داشته باشد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۴:۵۷ بֽظֽ

مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها به فراموشی سپرده شده است- گفتگو با دکتر حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران

همشهری - طاهره ساعدی : مطالعات سال۸۵ تا ۸۶ وزارت بهداشت روی ۵۴۵ بیمارستان، شامل ۸۶‌هزار تخت بیمارستانی، نشان می‌دهد که ۸۸‌درصد بیمارستان‌های کشور در برابر خطر زلزله آسیب‌پذیرند، ضمن اینکه ۶۱‌درصد این بناها فاقد ارزش مقاوم‌سازی بوده و هزینه کردن برای مقاوم‌سازی این قبیل بیمارستان‌ها هیچ مبنا و صرفه اقتصادی ندارد.

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰:۵۳ بֽظֽ

گفت‌وگو با رئیس پژوهشکده علوم زمین‌ - زلزله از قبل خبر می‌دهد؟

همشهری - طاهره ساعدی: درباره پیش‌بینی زلزله و پیش‌نشانگرها، بحث‌های مختلفی میان متخصصان زلزله‌شناسی وجود دارد، همچنین در میان مردم شایع است که قبل از زلزله صداهایی شنیده می‌شود.

روی خط زلزله

همشهری - طاهره ساعدی: «زلزله خبر نمی‌کند»؛ این جمله‌ای است که بسیاری از ما شنیده‌ایم و به همین دلیل نیز شاید برخی از ما از این حادثه طبیعی، بسیار وحشت داشته باشیم.

آسیب‌پذیری شریان‌های حیاتی در برابر زلزله

همشهری - طاهره ساعدی : شریان‌های حیاتی دارای وجه تمایزی نسبت به سایر سازه‌ها در برابر خطر زلزله هستند. از جمله شریان‌های حیاتی، سامانه‌های خطوط انتقال گاز هستند که عمدتا به موازات سطح زمین و با طول زیادتر در مقایسه با عرض احداث می‌شوند.

آسیب‌پذیری شریان‌های حیاتی در برابر زلزله

همشهری - طاهره ساعدی: شریان‌های حیاتی دارای وجه تمایزی نسبت به سایر سازه‌ها در برابر خطر زلزله هستند. از جمله شریان‌های حیاتی، سامانه‌های خطوط انتقال گاز هستند که عمدتا به موازات سطح زمین و با طول زیادتر در مقایسه با عرض احداث می‌شوند.

گفتگو با رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در باره زلزله

همشهری - طاهره ساعدی: ایران در بسیاری از زمینه‌های علمی از جمله دانش و مهندسی زلزله در رتبه‌های بالایی قرار دارد اما از نظر کاربردی کردن این علوم در سطح جامعه، دچار مشکلاتی هستیم کمااینکه در زمینه وضعیت ساخت و سازها و بناها شاید در دنیا کمتر از رتبه ۷۰ یا ۸۰ باشیم.

۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۳:۴۶ بֽظֽ

شبکه‌ای که قبل از راه‌اندازی افتتاح شد!

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: ظاهرا افتتاح رسمی شبکه علمی کشور در تاریخ ۳۰‌بهمن ۱۳۹۰ فراموش شده است، چرا که حالا مشاور عالی وزیر علوم خبر از راه‌اندازی این شبکه تا پایان سال۱۳۹۱ می‌دهد.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۵:۳۶ بֽظֽ

محصولات تراریخت؛ تولید ممنوع، واردات آزاد

همشهری - طاهره ساعدی:محصولات تراریخت، محصولات گیاهی یا حیوانی‌ای هستند که در آنها تغییرات ژنتیک داده شده تا بتوانند در برابر بیماری‌های گیاهی یا حیوانی مقاوم باشند یا ویژگی خاصی داشته باشند که به نفع انسان باشد.

سرمایه‌گذاری در زیست فناوری پرسود‌تر از بازار ارز و سکه

جایگاه دوازدهم ایران در ساخت داروهای نوترکیب در گفت‌و‌گو با دکتر فریدون مهبودی
همشهری - طاهره ساعدی : بیوتکنولوژی یا زیست فناوری کاربردهای گسترده‌ای در جامعه دارد؛ از کشاورزی و تامین مواد‌غذایی گرفته تا پزشکی و داروسازی.

قطع رابطه میان علوم جدید و جامعه

همشهری - حمید ضیایی‌پرور:سند چشم‌انداز توسعه ۲۰ساله ایران، جایگاه رفیعی برای توسعه علم و فناوری در افق ۱۴۰۴ ترسیم کرده است؛ رتبه اول در منطقه آسیای جنوب غربی شامل ۲۵کشور منطقه.

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ ۴:۲۳ بֽظֽ

تعرفه درمان۹۱ گروگان بودجه و شورای‌عالی بیمه سلامت

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: درحالی‌که پیش‌تر وزیر بهداشت اعلام کرده بود که تعرفه‌های درمانی سال ۹۱ حداکثر تا پایان فروردین ماه جاری اعلام می‌شود، اکنون وی از فرایند دیگری خبری می‌دهد که احتمالا این امر را تا اردیبهشت و شاید خرداد ۹۱ به تعویق خواهد انداخت.

۱۹ فروردین ۱۳۹۱ ۲:۴۲ بֽظֽ

دو سقوط نافرجام در یک روز

فتحعلی اویسی دیالوگ ماندگاری در یکی از سریال های تلویزیونی داشت که در تعریف از آقای کاپیتانوف که خلبان ایرلاین آنها بود می گفت ایشان کلی سقوط نافرجام داشته است! حالا این شده است حکایت خطوط پروازی ایران که هر روز تعدادی سقوط نافرجام در آن به ثبت می رسد از جمله همین دیروز یک پرواز ماهان در مشهد هنگام فرود چرخ ترکانده و یک پرواز کیش ایر در همان روز در جنوب کشور دچار شکستگی شیشه کابین شده و مجبور به فرورد اضطراری شده است.روزهای اول نوروز مطلبی خواندم که حکایت از افزایش قریب ۷۰ صندلی به تعداد صندلی های استاندارد هواپیمای ایرباس ۳۰۰ ماهان داشت و به سایت ایرباس که مراجعه کردم دیدم درست است اما نکته عجیب تر برای من این بود که این ایریاس های ماهان که ما برایشان سر و دست می شکنیم ساخت ۱۹۷۲ است و اساسا در کارخانه سازنده دیگر تولید نمی شود. این است حفظ شان و کرامت انسانی انسان ایرانی که ما در قانون اساسی بر آن تاکید کرده ایم.

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ ۴:۲۰ بֽظֽ

ساماندهی دکل‌های مخابراتی در تهران آغاز شد

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی شهر تهران آغاز شد.

۱۵ فروردین ۱۳۹۱ ۰:۱۶ بֽظֽ

دزدی شبانه از یخچال!

همشهری - طاهره ساعدی : شاید برای کسانی که دچار هیچ بیماری‌ای نیستند، مصرف هر نوع ماده‌غذایی آزاد باشد اما برای کسانی که به بیماری قلبی یا دیابتی مبتلا هستند رعایت رژیم‌های خاص غذایی ضروری است.در این‌باره با دکتر مهدی اخوان حسینی، پزشک عمومی و مشاور تغذیه گفت‌وگو کرده‌ایم.

به غذایت نگاه کن!

همشهری - طاهره ساعدی:خداوند در قرآن‌کریم به همه انسان‌ها توصیه می‌کند که به غذای خویش بنگرند.(فلینظر الانسان الی‌طعامه/ سوره عبس،‌آیه ۲۴) بنابر این اگر به غذایی که می‌خوری خوب نگاه کرده و بدانی مواد تشکیل‌دهنده آن چیست و چه تاثیری بر سلامت تو می‌گذارد در انتخاب غذایت دقت بیشتری خواهی کرد.
بخش عمده‌ای از نارسایی‌های غذایی در ایران محصول شتاب زندگی ماشینی و غلبه این رویه میان ماست که اساسا نمی‌دانیم چه می‌خوریم و چه می‌آشامیم و بیشتر از هر چیز صرفا به فکر خوردن و پرکردن شکم‌مان هستیم. با دکتر محمود باقری‌،رئیس مرکز تحقیقات صنایع غذایی ایران، در باره سبک تغذیه سنتی و صنعتی به گفت‌وگو نشستیم.

از رنجی که می کشیم

همشهری - حمید ضیایی پرور:
سبک تغذیه ما ایرانی‌ها دارد بلای جانمان می‌شود، ایرانی‌ها روز به روز چاق‌تر می‌شوند، میانگین سن ابتلا به سرطان در کشور به‌شدت پایین آمده است، هر روز بر تعداد سکته‌های قلبی و مغزی در کشور افزوده می‌شود، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور آکنده از انبوه بیمارانی است که به واسطه درد و مرض‌های متعدد و رنگارنگ راهی اینگونه مراکز شده‌اند. به راستی چرا با چنین وضعیتی مواجه هستیم؟ ریشه مشکل در کجاست؟

۱۴ فروردین ۱۳۹۱ ۱۰:۰۱ قֽظֽ

در باره هشدار وزیر بهداشت

: همشهری - حمید ضیایی‌پرور
وزیر بهداشت بار دیگر نسبت به کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور هشدار داده و خانواده‌ها را تشویق به بچه‌دار شدن کرده است.

۱ اسفند ۱۳۹۰ ۴:۱۷ بֽظֽ

چرخه پژوهش و نوآوری در شهرداری تهران

همشهری - طاهره ساعدی: توسعه و دانش دو امر جدایی‌ناپذیرند. به‌کارگیری فناوری‌های نوین در حل مشکلات کنونی شهری می‌تواند ما را در جهت ارتقای سطح زندگی مردم یاری کند و اصولا مدیریت دانش‌محور و استفاده از توان و استعداد و فکر خلاق و ساخت بستری مناسب برای تبدیل ایده به فناوری مسلما ما را در تحقق رسیدن به یک شهر آرمانی با کمترین مشکلات کمک خواهد کرد. در زمینه کاربرد دانش در مدیریت شهری با مهندس اسلامی، کارشناس شهرسازی و کارشناس ارشد ام.دی.ای (مدیریت اجرایی) و مدیر نوآوری و ترویج و تجاری‌سازی‌ مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

نقش دانش و فناوری در ارتقای سلامت شهروندان

همشهری - حمید ضیایی‌پرور:«سلامتی نه فقط نبود بیماری یا ناتوانی بلکه حالتی از تندرستی فیزیکی، ذهنی و اجتماعی است. یکی از حقوق اساسی هر انسانی، بدون در نظر گرفتن برتری نژادی، مذهبی، باورهای سیاسی، اقتصادی و موقعیت اجتماعی، بهره‌مندی از بالاترین معیارهای قابل دسترس سلامتی است». این تعریفی است که در چارچوب قانون سازمان بهداشت جهانی در سال۱۹۴۶ درباره مفهوم سلامت ارائه شده است. چنین برداشتی از سلامت، این فرضیه رایج که سیاستگذاری برای سلامتی فقط موضوعی است که می‌باید مدنظر متخصصان بهداشت قرار بگیرد را مورد چالش قرار می‌دهد. امروزه ثابت شده که برنامه‌ریزان شهری نقشی کلیدی در افزایش سطح سلامتی در محیط‌های شهری دارند. بسیاری از نظام‌های برنامه‌ریزی شهری، موضوعات مرتبط با سلامتی را دربرنمی‌گیرند. با این همه کیفیت محیط، طبیعت و ماهیت توسعه، مؤلفه‌های اصلی سلامتی هستند. در مقابل، بهداشت و سلامت نیز محرک مهمی برای بهره‌وری اقتصادی است.

۵ بهمن ۱۳۹۰ ۵:۱۵ بֽظֽ

عناوین کتابها و مقالات منتشره در کتابفروشی الکترونیک سایت خبرنگار

تا امروز حدود ۴۲ عنوان کتاب و مقاله علمی بر روی سایت خبرنگار قرار گرفته است که می تواند منبع خوبی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای علوم ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز محققان و پژوهشگران این عرصه باشد . تلاش شده است تا در حد مقدورات در سریع ترین زمان ممکن مستندات مذکور بعد از تولید و انتشار بر روی بخش کتابفروشی الکترونیک سایت خبرنگار قرار گیرد . فهرست کامل این کتابها و مقالات در ادامه ارایه می شود تا هر فردی مایل بود سریعتر و راحت تر بتواند به لینک مربوطه دسترسی داشته باشد .

۱۹ دی ۱۳۹۰ ۱:۵۴ بֽظֽ

گفت‌و‌گو با دکتر علی‌عباسپور درباره افزایش پذیرش دانشجوی دوره دکتری

همشهری  - طاهره ساعدی: ا اینکه در سال‌جاری ظرفیت پذیرش دانشجویان دوره‌های دکتری در دانشگاه‌های کشور نزدیک به دو برابر افزایش یافت اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که کیفیت پرورش و تربیت دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها به‌دلیل عدم اختصاص بودجه کافی و ثابت ماندن تجهیزات و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌ها پا به پای این افزایش ظرفیت رشد نیافته است.


بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها کافی نیست

همشهری- طاهره ساعدی: دوره‌های دکتری در دانشگاه‌های تمام دنیا بر پژوهش و تحقیق متمرکز هستند و به‌طورطبیعی جذب دانشجویان دکتری در رشته‌های مختلف نیز با همین هدف صورت می‌گیرد. 

تولید علم یا تولید مقاله؟

همشهری - حمید ضیایی پرور : ی دو روز گذشته چندین نفر از مسئولان کشور از یکدیگر سبقت گرفتند تا خبر مسرت بخش کسب رتبه اول ایران در تولید علمی منطقه را به اطلاع عموم برسانند. اصل خبر نیز این بود که ایران از نظر شاخص تعداد مقالات نمایه شده در اسکوپوس ، رتبه اول منطقه را کسب کرده و از ترکیه ، رقیب سنتی خود پیشی گرفته است . البته همین خبر حکایت از این داشت که ایران از نظر مقالات نمایه شده در ISI همچنان از ترکیه عقب است .

۲۸ آذر ۱۳۹۰ ۵:۴۵ بֽظֽ

حلقه‌های مفقوده درنانوتکنولوژی وطنی

همشهری - طاهره ساعدی : فناوری‌نانو واژه‌ای است کلی که به تمام فناوری‌های پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو اطلاق می‌شود.

جایگاه‌مان در بیوتکنولوژی را از دست دادیم

همشهری -طاهره ساعدی : با اینکه در سال‌های نه‌چندان دور رتبه اول بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه را داشتیم اما اکنون حتی کشورهای محروم هم از ایران جلو زده اند!

۱۸ آذر ۱۳۹۰ ۱:۵۴ بֽظֽ

کنترلر فداکار

در خبرها آمده است که دهقان فداکار ( ریز علی خواجوی) و خانواده اش تحت مراقبت های پزشکی قرار می گیرند. اخیرا روزنامه همشهری گزارشی در باره ماجرای اشتباه بوئینگ ۷۴۷ برای فرود در نزدیکی فرودگاه مهرآباد منتشر کرده بود که با مهارت و هوشیاری کنترلر پرواز ( ابوالفضل طالبی) از بروز فاجعه ای سهمگین جلوگیری شد .

۱۵ آذر ۱۳۹۰ ۳:۱۶ بֽظֽ

سایت شبکه علمی کشور از دسترس خارج شد

همشهری - حمید‌ضیایی‌پرور:
همزمان با تازه‌ترین وعده مسئولان وزارت علوم برای راه‌اندازی شبکه علمی کشور، وب‌سایت این شبکه در اینترنت از دسترس خارج شد و روی این سایت پیامی به این مضمون درج شده است:
کاربران گرامی ! سایت شبکه علمی کشور تا اطلاع ثانوی در دسترس نخواهد بود. روز گذشته دکتر مهدی‌نژاد، معاون پژوهشی وزارت علوم نشستی مطبوعاتی برگزار کرد تا در آن اعلام کند شبکه علمی کشور در هفته پژوهش امسال یعنی حدود اواخر آذر‌ماه راه‌اندازی می‌شود.

۱۲ آذر ۱۳۹۰ ۳:۰۳ بֽظֽ

کنترلر ناجی بوئینگ ۷۴۷ توبیخ شد

همشهری - حمید ضیایی پرور : هواپیمای بوئینگ۷۴۷ با حدود ۵۰۰مسافر در شب ۲۹ آبان ۹۰ حدود ساعت ۱۲شب به‌علت اشتباه‌گرفتن فرودگاه نزدیک بود در اتوبان‌های اطراف مهرآباد فرود بیاید که خوشبختانه در ثانیه‌های آخر با هوشیاری کنترلر برج مراقبت این ماجرا ختم به خیر شد.

۸ آذر ۱۳۹۰ ۳:۵۸ بֽظֽ

۵ آذر ۱۳۹۰ ۰:۱۰ بֽظֽ

۱ آذر ۱۳۹۰ ۴:۲۰ بֽظֽ

سردی‌ات شده یا گرمی؟

همشهری - طاهره ساعدی: شاید خیلی از ما وقتی دچار یک عارضه شده‌ایم- مثل دل‌درد حاصل از خوردن خیار- از مادربزرگ‌ها شنیده‌ باشیم که «چیزی نیست سردی‌‌ات شده و با نبات‌داغ یا چایی‌نبات خوب می‌شوی» که البته بیراه هم نبوده چون چای‌نبات را خورده‌ایم و به‌سرعت بهبود یافته‌ایم.

ابهام در سرنوشت برنج‌های وارداتی آلوده

همشهری - حمید ضیایی پرور: پرونده برنج‌های آلوده وارداتی بار‌دیگر زیر نورافکن قرار گرفته است. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته که بررسی آلودگی برنج‌های وارداتی در دستور کار کمیسیون بهداشت مجلس قرار می‌گیرد، چرا که به گفته او فشار لابی‌های پشت پرده سبب تکذیب این موضوع شده است.

۲۸ آبان ۱۳۹۰ ۳:۱۲ بֽظֽ

از تلویزیون اینترنتی تا رادیو آنلاین و تعامل با فیس بوک و توئیتر

آدم شاخ در می آورد. وزیر ارتباطات می گوید در حال راه اندازی تلویزیون اینترنتی یا همان آی پی تی وی است . مهر خبر داده رادیوی آنلاین توسط بخش خصوصی راه اندازی شده و رییس جمهور به یک روزنامه مصری گفته : "رسانه‌های آمریکایی ضد ما و حتی ضد مصر هستند که این مسئله تازگی ندارد، هنگامی که جوانان ما با فیس‌بوک و توییتر تعامل می‌کنند، این آمریکاست که تلاش می‌کند آنها را منع کند یا به سم‌پاشی روی می‌آورد!" یا من توی این مملکت زندگی نمی کنم یا اینکه سرعت اینترنت در ایران آنقدر بالا است که با آن می شود نه تنها رادیوی آنلاین که تلویزیون اینترنتی هم دید و تازه در فیس بوک و توئیتر تعامل داشت!

۱۰ آبان ۱۳۹۰ ۳:۰۴ بֽظֽ

ضرورت احداث بیمارستان در کنار فرودگاه‌ها!

همشهری - حمید ضیایی پرور: باور کنید این تیتر شوخی نیست، مشاور وزیر بهداشت درباره آن رسما در گفت‌وگو با یک خبرگزاری کشور اظهارنظر کرده است.

۸ آبان ۱۳۹۰ ۲:۴۴ بֽظֽ

بشقابت را پر از سبزی کن

گفتگو با دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه پزشکی شهید بهشتی
همشهری - طاهره ساعدی : داشتن قلب سالم در گرو یک تغذیه خوب و مناسب است. زندگی شهری و ماشینی باعث ایجاد کم‌تحرکی، استفاده زیاد از فست‌فودها و غذاهای آماده سبب افزایش بیماری‌های قلبی شده است. اگر می‌خواهیم تا آخر عمر، خود را از داشتن یک قلب سالم محروم نکنیم باید به نوع و میزان تغذیه توجه کنیم. دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با همشهری به موارد مهمی در تغذیه اشاره کرده است.

قلب آرامش می‌خواهد!

گفت‌وگو با دكتر فريدون نوحي، رئيس انجمن قلب و عروق ايران
همشهری - طاهره ساعدی: امروزه تکنولوژی‌ها و ماشین‌ها زندگی را برای ما راحت کرده اما از سوی دیگر قلب ما را هدف قرار داده اند. کم تحرکی زندگی شهری، سلامت قلب را تحت‌ تأثیر قرار داده و باعث‌شده این عضو بسیار پرکار بدن دچار بیماری‌هایی شود و درنتیجه کیفیت زندگی کاهش یابد. دکتر فریدون نوحی رئیس انجمن قلب و عروق ایران و استاد بیماری‌های قلب و عروق مرکز قلب شهید رجایی به همشهری می‌گوید: باید الگوی زندگی را تغییر دهیم و ضمن داشتن آرامش در زندگی و پرهیز از عوامل خطرساز، فعالیت فیزیکی را به زندگی ماشینی اضافه کنیم تا سلامت قلبمان تضمین شود.

آهنگ قلبت را رهبری کن!

گفتگو با دکتر مجید حق‌جو، متخصص بیماری‌های قلب و عروق و فلوشیپ الکتروفیزیولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
همشهری - طاهره ساعدی: وقتی قلب دوست داشتنی و مهربان ما می‌تپد احساس بسیار خوبی داریم. قلب در هر تپش تقریبا 100سانتی‌متر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند.

75 درصد لابراتورهای دندانسازی غیرمجازند

همشهری - طاهره ساعدی: سین چاغری رئیس هیأت‌مدیره جامعه دندانسازان ایران گفت: 4هزار لابراتوار غیرمجاز دندانسازی در کشور فعالیت دارند. وی در آخرین روز کنگره بیستم جامعه دندانسازان ایران ضمن اشاره به این موضوع به همشهری گفت: ‌

نیمی‌از بودجه پژوهشی‌سال89 پرداخت نشده است

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: به‌رغم تأکید مسئولان کشور بر اهمیت بودجه پژوهشی، اظهارات دبیر شورای‌عالی عتف نشان می‌دهد که بیش از نیمی از بودجه 2هزار و 532میلیارد تومانی پژوهش در کشور در سال گذشته به این امر اختصاص داده نشده است.

۳۰ مهر ۱۳۹۰ ۰:۵۶ بֽظֽ

46 اقدام برای اجرای نقشه جامع علمی در سال 90

همشهری - حمید ضیایی پرور: دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خبر داده که به‌منظور عملیاتی شدن اجرای نقشه جامع علمی ایران قرار است پیش‌نویس لوایحی تدوین و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

۲۶ مهر ۱۳۹۰ ۰:۵۹ بֽظֽ

بی‌اعتمادی به اینترنت در بانکداری

همشهری- حمید ضیایی‌پرور: اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر ممنوع شدن ارائه خدمات انتقال وجه اینترنتی کارت به کارت سحاب از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی از ابتدای آبان‌ماه و مسدود شدن ارائه خدمات مانده‌گیری اینترنتی در مرکز شتاب هرچند تکذیب شد اما انتشار این خبر با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شد.

۲۴ مهر ۱۳۹۰ ۵:۳۶ بֽظֽ

نقش علم و فناوری در کاهش اثرات بلایای طبیعی

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: امروز 24 مهر ماه آخرین روز از هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی است. طبق معمول در این روز مصاحبه‌های مختلفی از سوی مسئولان امر منتشر شده و گزارش فعالیت‌های انجام شده به اطلاع مردم رسانده می‌شود. معمولا هم ترجیع‌بند همه این مصاحبه‌ها و گزارش‌ها این است که زلزله به‌عنوان مهم‌ترین و خانمان‌برانداز‌ترین بلای طبیعی از نظر علمی قابل پیش‌بینی نیست.

۱۸ مهر ۱۳۹۰ ۳:۳۹ بֽظֽ

تخم‌مرغ بخور سالم بمان!

همشهری - طاهره ساعدی : امروز 17‌مهر‌ماه، روز جهانی تخم‌مرغ است. این روزها قیمت تخم‌مرغ افزایش یافته و باعث کاهش مصرف این ماده غذایی طبیعی با وجود شگفتی‌های موجود در آن شده است. کاهش یا حتی حذف این ماده غذایی خوب از سبد غذایی بعضی از اقشار ممکن است باعث بروز احتمالی مشکلاتی در سلامت آنها شود، در ضمن با توجه به اهمیت تخم‌مرغ در دوران رشد، بارداری و سالخوردگی و کاهش ابتلا به بعضی بیماری‌ها و دخالت نداشتن در ابتلا به بیماری‌های قلبی، باید تدابیری برای مصرف روزانه یک تخم‌مرغ، از سوی مسئولان ذی‌ربط اتخاذ شود. در این زمینه گفت‌وگویی با دکترحسین جعفری، معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران انجام داده‌ایم.

۱۰ مهر ۱۳۹۰ ۰:۱۷ بֽظֽ

جزئیات راه‌اندازی رصدخانه ملی ایران

همشهری- طاهره ساعدی : رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از راه‌اندازی مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه در جنوب کاشان تا سال 91 خبر داد. دکتر رضا منصوری، مجری طرح رصدخانه ملی و استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: ایران یک موقعیت استثنایی برای نصب تلسکوپ دارد و به همین دلیل محققان و متخصصان نجوم و اخترفیزیک در دنیا بسیار علاقه‌مندند برای رصد آسمان و فضا به ایران بیایند.

پیر شو اما تندرست بمان!

همشهری - طاهره ساعدی : امید به زندگی تنها شاخصی نیست که باید در زندگی اجتماعی به آن توجه کرد. زنده ماندن و عمر کردن به هر قیمتی شاید چندان جالب و آرزوی هر فردی نباشد، برای برخی‌ها که زندگی پرمشقتی را سپری می‌کنند گاه مرگ گواراتر از زندگی است!

۹ مهر ۱۳۹۰ ۵:۲۶ بֽظֽ

30 دقیقه ورزش کن، سکته‌نکن

همشهری - طاهره ساعدی : فقط با روزی 30 دقیقه ورزش و پیاده‌روی و تکرار آن در 5 روز هفته می‌توانید قلبی سالم و با نشاط داشته باشید. دبیر علمی همایش متخصصان قلب و عروق ایران و ترکیه گفت: پیاده‌روی 30دقیقه‌ای که انسان را کمی به نفس نفس بیندازد سبب می‌شود تا سوخت و ساز قند و چربی افزایش و حالت‌های عصبی کاهش یابد و باعث ایجاد نشاط در افراد و نهایتا داشتن قلبی سالم می‌شود.

۵ مهر ۱۳۹۰ ۲:۳۴ بֽظֽ

۴ مهر ۱۳۹۰ ۰:۰۳ بֽظֽ

خوب بخور 20 بگیر!

همشهری - طاهره ساعدی : متاسفانه نیازهای غذایی دانش آموزان در ایران نادیده گرفته می شود و برنامه غذایی مناسب با سن بچه ها و ضروری برای رشد جسمی و فکری و موثر بر یادگیری ذهنی به چشم نمی خورد و گاه دیده می شود حتی در بوفه های مدارس به جای استفاده از خوراکی های سالم و مقوی،مواد غذایی که متخصصان تغذیه خوردن آنها را منع می کنند به فروش می رسد.باید به کودکان آموذش داد و مکررا تاکید کرد که چگونه می توانند علاوه بر تمرین با تغدیه نیز میزان یادگیری توسط مغز را افزایش دهند.

۳ مهر ۱۳۹۰ ۴:۴۷ بֽظֽ

نقشه سلامت محلات تهران تدوین می‌شود

همشهری - طاهره ساعدی: با هدایت سازمان بهداشت جهانی و کمک نخبگان و استادان دانشگاهی، طرح علمی سنجش عدالت با مقیاس محله‌ای و تدوین نقشه سلامت محله‌های شهر تهران در جریان است که تاکنون مرحله اول آن با موفقیت به اتمام رسیده و در حال حاضر که مرحله دوم آن آغاز شده است، در حال آموزش سلامت یاران در این‌راستا هستیم.

۲۸ شهریور ۱۳۹۰ ۳:۳۲ بֽظֽ

رویکرد به محصولات ارگانیک برای سلامت شهروندان

همشهری- طاهره ساعدی : « میوه هم میوه های قدیم،چه عطرو طعمی داشتند،شاید خیلی درشت و خوش آب و رنگ نبودند ولی هنوز عطر آنها را حس می کنیم و طعم و مزه آنها زیر دندانمان هست.» اینها جملاتی است که از زبان خیلی از پدر و مادرها و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می شنویم.کارشناس نیستند ولی راست می گویند میوه های امروزی ظاهری زیبا و هوس انگیز دارند ولی اصلا طعم و عطر گذشته را ندارند. یعنی اصالت خود را از دست داده اند. وجود میوه‌هایی با ظاهر درشت که فاقد طعم و خاصیت هستند همگی ناشی از استفاده بی‌رویه از کودها، آفت‌کش‌ها و باقی ماندن ترکیبات آنها در محصولات است.

پاتک در برابر تحریم علمی ایران

همشهری- حمید ضیایی پرور: بنگاه انتشاراتی «الزویر» مستقر در شهر آمستردام هلند با استناد به قانون جدید تشدید تحریم‌ها علیه ایران در اتحادیه اروپا، دسترسی دانشگاه‌های شهید بهشتی و صنعتی مالک‌اشتر به اطلاعات علمی این پایگاه را قطع کرده است.

۲۰ شهریور ۱۳۹۰ ۵:۵۰ بֽظֽ

اختلاف آماری در تولید علم

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: سهم ایران از تولید علم و فناوری در دنیا موضوعی است که مانند بسیاری از آمارهای دیگر در کشور، عدد و رقم‌های متفاوت و گاه متناقضی در باره آن از سوی مسئولان اعلام شده است.

۱۳ شهریور ۱۳۹۰ ۱:۵۱ بֽظֽ

شکارچی دانشمند!

همشهری - حمید ضیایی پرور : وزیر علوم در جمع نمایندگان عضو کمیسون‌های فرهنگی و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته :«چطور می‌شود گفت آمریکا و اروپا فارغ التحصیلان ما را شکار می‌کنند و از طرف دیگر گفت ما اعضای هیئت علمی و دانشمند و امکانات نداریم، یک بام و دوهوا که نمی‌شود. فارغ التحصیلان ما محصول همین دانشگاه‌ها با همین امکانات و اعضای هیئت علمی، مربی، استادیار، دانشیار و استاد هستند که اتفاقاً در چند سال اخیر به خاطر کیفیت خوب فارغ التحصیلان بیش از پیش مورد توجه شکارچیان دانشمندان قرار گرفته‌اند.»

۱۱ شهریور ۱۳۹۰ ۸:۴۰ بֽظֽ

یک شورای عالی غیر قانونی!

همشهری- حمید ضیایی پرور : یک مقام معاونت علمی ریاست جمهوری نشست خبری برگزار کرده و گفته: به منظور حمایت از تجاری سازی طرحهای فناورانه کار گروه تحصصی تجاری سازی در حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری ایجاد شده و قرار است به زودی شورای عالی تجاری سازی به ریاست رئیس جمهور نیز ایجاد شود.

۲۴ مرداد ۱۳۹۰ ۴:۲۱ بֽظֽ

آلودگي صوتي جديد؛ ساختمان‌سازي‌ با روشي عجيب

با شلیک گلوله ساختمان فولادی می‌سازند
همشهری - حمید ضیایی‌پرور:ساختمان سازها به شیوه جدیدی از بر‌پایی سقف‌های فلزی به‌منظور بتن‌ریزی سریع ساختمان‌ها روی آورده‌اند که آلودگی صوتی ایجاد شده بر اثر آن، انسان را به یاد میدان‌های تیر و صحنه‌های نبرد واقعی می‌اندازد.

۱۰ مرداد ۱۳۹۰ ۱۰:۲۰ قֽظֽ

۹ مرداد ۱۳۹۰ ۷:۳۰ بֽظֽ

ژنراتور موج آبی؛ اختراع ایرانی

همشهری- حمید ضیایی‌پرور: یک مخترع ایرانی به‌نام مصطفی حدادی، موفق به اختراع ژنراتور موج آبی شده که قادر است امواج دریا را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند.

۳ مرداد ۱۳۹۰ ۳:۳۲ بֽظֽ

تلویزیون+ اینترنت

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: زمانی تلویزیون مرکز سرگرمی خانه بود، بعد این جعبه جادویی جای خود را به رایانه داد و با ورود اینترنت به خانه، این فناوری جدید جای تلویزیون را گرفت و به مرکز تفریحات و وقت گذرانی افراد خانواده تبدیل شد.

۲۱ تیر ۱۳۹۰ ۰:۴۴ بֽظֽ

۱۷ تیر ۱۳۹۰ ۶:۱۷ بֽظֽ

سایت دانش و سلامت راه اندازی شد

سایت علمی دانش و سلامت رسما آغاز به کار کرد. این وب سایت یک پایگاه اطلاع رسانی در حوزه دانش و فناوری می باشد که اقدام به انتشار مقالات علمی و تخصصی و گزارش های معتبر حوزه دانش و فناوری و سلامت و علم پزشکی می کند. مدیریت این وب سایت بر عهده حمید ضیایی پرور است و دبیر تحریریه آن آقای علیرضا نوش آفرین می باشد. خلا وجود چنین وب سایتی از حدود دو سال پیش احساس می شد . هدف این وب سایت گردآوری مقالات و گزارش های تخصصی در یک بانک اطلاعاتی متمرکز بوده و امکان دسترسی آسان و یکجای علاقمندان را به محتوای مقالات آنلاین بیش از 27 رشته علمی را فراهم می آورد. از عموم علاقمندان این حوزه نیز دعوت می شود مقالات و مطالب ارزشمند خود را برای انتشار در این پایگاه اطلاع رسانی به آدرس این وب سایت ارسال نمایند.

۱۰ تیر ۱۳۹۰ ۴:۱۴ بֽظֽ

گوشت آزمایشگاهی و اخلاق علمی

همشهری - حمید ضیایی پرور: «به ادعای دانشمندان اروپایی تا یک سال دیگر می‌توان شاهد ورود گوشت چرخ‌کرده آزمایشگاهی به بازار بود.

۵ تیر ۱۳۹۰ ۴:۱۴ بֽظֽ

۲۹ خرداد ۱۳۹۰ ۱:۲۵ بֽظֽ

تثبیت در فضا

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره رصد توسط ماهواره‌بر ایرانی سفیر و از سکوی پرتاب ماهواره در ایران، گام بزرگ دیگری در تثبیت موقعیت ایران در فضا به‌شمار می‌رود.

۲۷ خرداد ۱۳۹۰ ۶:۲۹ بֽظֽ

۱۸ خرداد ۱۳۹۰ ۷:۴۷ بֽظֽ

۱۵ خرداد ۱۳۹۰ ۳:۲۰ بֽظֽ

فناوری‌های سلامت در ایران

همشهری - طاهره ساعدی: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، صنایع دارویی و خدمات سلامت (ایران هلث)، اخیرا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ ۴:۴۱ بֽظֽ

سلطان نوشیدنی‌ها

همشهری - طاهره ساعدی : سازمان FAO (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) اول ماه ژوئن مصادف با 11خرداد ماه را روز جهانی شیر نامیده است.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۳:۲۶ بֽظֽ

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۰:۰۴ بֽظֽ

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۲:۱۰ بֽظֽ

آنتن‌های موبایل مضر یا بی‌خطر؟

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: آنتن‌های BTS موبایل در شهر، برای شهروندان مضر است یا نه؟ این اساسی‌ترین سؤالی است که اکنون مردم با آن مواجهند.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۴:۵۲ بֽظֽ

سوهان روح

همشهری - طاهره ساعدی: بوق بنزی روی پیکان مدل61 بسته است، ارتفاع خودرو را با برداشتن بخشی از فنرهای کمک کم کرده و هر از گاهی بوق بنفش خود را به صدا درمی‌‌آورد تا زمین و زمان توجه‌شان به این اعجوبه خودروسازی جهان جلب شود.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۲:۲۹ بֽظֽ

حضور سر زده یک معاون رییس جمهور در محل کارش!

همشهری - حمید ضیایی پرور : خبرگزاری فارس با شور و شعف فراوان خبری را مخابره کرده است که بدون شک برگ زرینی بر تارک عملکرد این خبرگزاری و معاونت علمی ریاست جمهوری خواهد بود .

۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۳:۳۲ بֽظֽ

چالش بر سر نحوه تبلیغ محصولات دارویی

همشهری - طاهره ساعدی: انتقاد از وضعیت تبلیغ محصولات و خدمات بهداشتی و درمانی و یا دارویی در ایران چندان جدید نیست. بارها از سوی مسئولان مختلف در مورد خطرات و پیامدهای تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای در باره محصولات دارویی یا مکمل‌های غذایی یا محصولات بهداشتی و آرایشی و یا داروهای تقویت قوای بدنی، جنسی و زیبایی اندام هشدار داده شده است. مثلا اخیرا دکتر بهمن قادریان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: تبلیغاتی که در زمینه افزایش قد از برخی شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود صحت ندارد و نباید به این تبلیغات توجه کرد چرا که قد افراد تا اندکی پس از سن بلوغ افزایش می‌یابد و پس از آن رشد قد متوقف می‌شود. عناصری مانند روی، کلسیم و برخی ویتامین‌ها هم اگرچه می‌توانند در افزایش قد مؤثر باشند، ولی معجزه‌ نمی‌کنند. به گفته وی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان وسایلی مانند دمپایی افزایش قد را تبلیغ می‌کنند؛ این وسایل هیچ تأثیری بر قد افراد ندارند و نباید از آنها استفاده کرد. افرادی که احساس می‌کنند فرزندشان نسبت به دیگر کودکان ‌قد کوتاه‌تری دارد باید با مراجعه به‌موقع به پزشک، علت این مشکل را یافته و آن را پیش از سن بلوغ درمان کنند.

۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱:۵۸ بֽظֽ

بازخواني طرح ممنوعيت نگهداري حيوانات در آپارتمان‌ها

همشهری - طاهره ساعدی: ارائه طرحی از سوی 39 نماینده مجلس شورای اسلامی با عنوان ممنوعیت نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها، واکنش‌های متعددی در جامعه ایجاد کرده است. اغلب نمایندگان مجلس با حمایت از این طرح، آن را زمینه‌ساز جلوگیری از بروز و شیوع بیماری‌ها در جامعه می‌دانند و برخی از محافل و کارشناسان دامپزشکی و حمایت از حیوانات نسبت به ابعاد مختلف این طرح اظهارنظرهای متفاوت کرده‌اند. در گزارش امروز به این موضوع پرداخته شده است.

پارازيت دهنده‌هاي موبايل : سلامتی در دسترس نیست

همشهری - طاهره ساعدی: 2 سال پیش کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی، آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن نصب و استفاده از مسدودکننده‌های تلفن همراه در اماکن عمومی و خصوصی ممنوع است. با این حال امروز اکثر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی از این مسدودکننده‌ها به دلایل مختلف استفاده می‌کنند. این در حالی است که کارشناسان نسبت به عوارض منفی این نوع مسدودکننده‌ها که یک نوع پارازیت‌دهنده روی امواج تلفن همراه هستند برای سلامت انسان هشدار می‌دهند.

تنفس در تونل توحید با نانو فیلتر

استفاده از نخستين نانو فيلتر هوشمند جهان در محيط‌هاي شهري تهران
همشهری- حمید ضیایی‌پرور: شهرداری تهران در نظر دارد برای رفع آلودگی ناشی از دود خودروها در تونل توحید از جدیدترین تکنولوژی‌ها استفاده کند. این سازمان از ابتکار یکی از مخترعین داخلی که در زمینه نانو تکنولوژی تحقیقات دامنه‌داری انجام داده استفاده کرده است و بنابر اخبار انتشار یافته اولین نانو فیلتر هوشمند جهان که از ابتکارات این محقق ایرانی است به‌زودی در تونل توحید تهران نصب و راه‌اندازی می‌شود .

۳۱ فروردین ۱۳۹۰ ۷:۳۵ بֽظֽ

شبه‌علم فریب‌مان ندهد

همشهری - دکتر حمید ضیایی‌پرور: یک خبر به نقل از خبرگزاری فارس حکایت از آن دارد که یک پژوهشگر و مخترع دانشگاه آزاد یکی از شهرستان‌های ایران با همکاری تیم متخصص پزشکی، دامپزشکی، بیوشیمی و داروسازی موفق به کشف و ساخت دارویی برای درمان قطعی انواع سرطان، بیماری‌های ویروسی و همچنین کشف دارویی برای درمان بیماری آرتروز شده است.

۳۰ فروردین ۱۳۹۰ ۲:۰۸ بֽظֽ

۲۹ فروردین ۱۳۹۰ ۴:۰۴ بֽظֽ

۲۳ فروردین ۱۳۹۰ ۲:۳۹ بֽظֽ

علم برای مردم

همشهری- حمید ضیایی‌پرور: خبر این بود: «تیم رباتیک ژاپنی،ربات امدادگر خود را برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله عظیم ژاپن به مناطق خسارت‌دیده این کشور فرستاد و از حضور در مسابقات ربوکاپ ایران انصراف داد.» به این می‌گویند علم و فناوری برای مردم نه صرفا علم برای علم. این همان چیزی است که جامعه علمی ما از آن رنج می‌برد. تحقیقات وسیعی در رشته‌هایی صورت می‌گیرد که اساسا کاربردی در ایران ندارد. ابداعاتی صورت می‌گیرد که از آن بیشتر در خارج از کشور استفاده می‌شود نه داخل.

۲۴ اسفند ۱۳۸۹ ۲:۵۶ بֽظֽ

یک سوال علمی سیاسی رسانه ای

این بودار ترین سوال علمی است که این روزها می توان در چارچوب رسانه نگاری از نوع رادیو تلویزیونی ایران مطرح کرد: چرا اخبار انفجار رآکتور هسته ای ژاپن و هشدارهایی که در باره خطرات این حادثه مطرح است در رادیو و تلویزیون ایرانی چندان منتشرنمی شود؟ گزینه های زیر مطرح است: الف- خطر نشست رادیو اکتیو چندان جدی نیست . ب- بی خودی بزرگش کرده اند. ج- نیروگاه های اتمی پاک ترین فناوری را دارند. د- ما خودمان یکی از آنها را داریم.

۲۲ اسفند ۱۳۸۹ ۵:۵۳ بֽظֽ

الزامات قبل از عمل جراحی پلاستیک و زیبایی

همشهری - طاهره ساعدی: دکتر کمال سید فروتن، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران است. او می‌گوید: متأسفانه مدتی است افرادی تحت عنوان جراح پلاستیک در صفحات متعددی از جراید، نشریات و کانال‌های ماهواره‌ای به مردم معرفی می‌شوند که در قالب درج مطالب پزشکی به تبلیغ خود به‌عنوان جراح پلاستیک و زیبایی می‌پردازند درحالی که این افراد فاقد مدرک معتبر علمی و رسمی جراحی پلاستیک بوده و نیز فاقد صلاحیت لازم برای انجام اعمال جراحی پلاستیک هستند و با این آگهی‌های گمراه‌کننده باعث بروز عوارض بعضا غیرقابل جبران در بیمارانی می‌شوند که در دام این افراد سودجو می‌افتند. از سوی دیگر به گفته وی، تابلوهای موجود در سطح شهر گاهی گمراه‌کننده هستند و چنین تخصص‌هایی که روی بعضی از تابلوها نوشته شده مانند پلاستیک بینی، پلاستیک شکم و پلاستیک صورت وجود ندارد.

۱۶ اسفند ۱۳۸۹ ۳:۲۵ بֽظֽ

گفت‌وگو با رئيس مركز لرزه‌نگاري كشور - تمرکز روی پیش‌نشانگر‌های زلزله در ایران

همشهری- طاهره ساعدی: دکتر نوربخش میرزایی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور و عضو هیأت علمی بخش زلزله‌شناسی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است. وی در گفت‌وگو با همشهری به سؤالات مختلفی درباره وضعیت زلزله در ایران پاسخ داده است. از جمله محورهای مهمی که وی در این گفت‌وگو به آن پرداخته است، وجود مطالعات پیش‌نشانگر‌های زلزله در ایران با استفاده از رصد رفتارهای غیرطبیعی حیوانات است. او در این گفت‌وگو خبر می‌دهد که همکاری مشترکی بین مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و دانشکده دامپزشکی این دانشگاه در حال اجراست.

۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ۲:۱۵ بֽظֽ

ماجرای تخم‌مرغ‌های مصنوعی چینی

همشهری- حمید ضیایی‌پرور: خبر اولیه تکان‌دهنده بود: «تخم‌‌مرغ‌های چینی در لرستان جمع‌‌آوری شد. به گزارش ایسنا در این راستا تاکنون 288 هزار و 544عدد تخم‌مرغ چینی در استان جمع‌آوری و از این تعداد 3‌هزار و600‌عدد معدوم شده است. مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: تخم‌مرغ‌های چینی از بازار لرستان جمع‌آوری شدند. دکترگودرزی افزود: از این تعداد تخم‌مرغ چینی، تعداد 22هزار و500‌عدد در بروجرد جمع‌آوری شده است. مدیرکل دامپزشکی لرستان از تمامی واحدهای تولید تخم‌مرغ استان خواست تاریخ تولید و نام شرکت خود را روی تخم‌مرغ‌ها درج کنند.»

۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ۲:۱۵ بֽظֽ

آسیب‌شناسی پیامدهای تکنولوژی در ایران

همشهری- حمید ضیایی‌پرور: برای اغلب ما زندگی بدون تکیه بر تکنولوژی غیرممکن به‌نظر برسد؛ مثلا روزی را تصور کنید که تلفن همراهتان قطع باشد یا آن را همراه نداشته باشید، روزی که اینترنت قطع باشد، روزی که دسترسی به ابزارهای معمول زندگی امروز نداشته باشید؛ تقریبا همه ما فلج خواهیم شد و زندگی بدون این مظاهر تکنولوژی برای ما متوقف خواهد شد.

۲ بهمن ۱۳۸۹ ۲:۰۰ بֽظֽ

نقشه راه نقشه جامع علمی سلامت !

همشهری - حمید ضیایی پرور : معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت از رونمايي نقشه راه جامع علمي سلامت در دهه فجر خبر داده و گفته: «نقشه جامع علمي سلامت پيش از اين رونمايي شده بود اما با رونمايي نقشه راه آن با برنامه ريزي بيشتري مي‌توانيم به اهداف خود دست يابيم. قرار است تا سال 1404 به رتبه اول علمي برسيم اما تلاش مي‌كنيم در يك برنامه پنج ساله به اين موفقيت دست يابيم.»

۲۹ دی ۱۳۸۹ ۳:۵۱ بֽظֽ

تصویب دیر هنگام نقشه جامع علمی

همشهری - حمید ضیایی پرور : حتی از آخرین وعده مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تصویب نقشه جامع علمی کشور تا پایان آبان ماه 89 نیز 45 روز گذشت تا وعده قطعی تصویب این نقشه در 14 دی ماه 89 جامه عمل به خود بپوشد .

ترافيك علمي

همشهری - حمید ضیایی پرور : قائم مقام وزير علوم در امور بين‌الملل ضرورت توسعه ترافيك علمي را در كشور از طريق دعوت از روساي دانشگاه‌ها، دانشمندان و نخبگان خارجي مورد تاكيد قرار داده است .

۲۱ دی ۱۳۸۹ ۵:۱۸ بֽظֽ

۲۰ دی ۱۳۸۹ ۴:۱۰ بֽظֽ

جلسه برای جلسه

همشهری - حمید ضیایی پرور : بالاخره آن طور که خبرگزاری ها گزارش داده اند طلسم برگزاری جلسه شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری موسوم به «عتف» شکسته شده و این جلسه با تاخیری یکساله هفته گذشته برگزار شده و مهمترین مصوبه آن ، تصویب برگزاری جلسات این شورا بدون نیاز به حضور رییس جمهور بوده است .

۱۵ دی ۱۳۸۹ ۵:۴۸ بֽظֽ

۱۴ دی ۱۳۸۹ ۷:۲۰ بֽظֽ

زلزله تهران و نقش دانش و فناوری

همشهری - حمید ضیایی پرور : برگزاری یک نشست علمی - تخصصی در باره ریسک زلزله در تهران بهانه ای شده تا خبرگزاری های کشور انبوهی از خبرها و گزارش های تکراری در باره زلزله احتمالی تهران مخابره کنند ، خبرهایی که محور اصلی آن ، فعالیت گسل های مختلف تهران ، احتمال تلفات بالای این زلزله ، ضرورت انتقال مراکز استراتژیک از تهران و مدیریت بحران در زلزله تهران می باشد . اما واقعیت این است که اساسا تهرانی ها و مسئولان تهران آن قدر از این گزارش ها و خبرها و هشدار ها شنیده و خوانده اند که ظاهرا گوش آنها از این حرفها پر شده و نسبت به آن مصونیت پیدا کرده اند و اخبار زلزله احتمالی تهران تنها مانند اخبار هواشناسی یا حداکثر آلودگی هوا به گروه خبرهای فان یا سرگرم کننده تبدیل شده است .

۱۳ دی ۱۳۸۹ ۱:۱۴ بֽظֽ

افتتاح طرحی که 10سال پیش راه‌اندازی شد

همشهری- حمید ضیایی‌پرور: معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از راه‌اندازی شبکه علمی کشور در ایام دهه فجر امسال خبر داده است. این در حالی است که براساس مستندات موجود، این طرح در سال 1379 یعنی 10سال پیش راه‌اندازی شده و چندین سال است که بر بستر آن اطلاعات میان دانشگاه‌ها مبادله می‌شود.

۷ دی ۱۳۸۹ ۲:۲۰ بֽظֽ

۴ دی ۱۳۸۹ ۲:۵۴ بֽظֽ

بودجه پژوهش در امورغير پژوهشي

همشهری - حمید ضیایی پرور : ایران یکی از پایین ترین سرانه های پژوهشی در دنیا را دارا است و بودجه های پژوهشی اختصاص یافته در کشور ، چیزی کمتر از 7 دهم درصد تولید ناخالص ملی است ، این در حالی است که برخی کشورهای پیشرفته تا 5 درصد تولید ناخالص خود را صرف پژوهش می کنند .

۸ آذر ۱۳۸۹ ۱:۳۲ بֽظֽ

کندی روند تصویب نقشه جامع علمی کشور

همشهری -حمید ضیایی پرور : وقتی یک مسئولی در ایران حرف می زند ، باید روی حرف او حساب کرد نه اینکه وقتی گفت مثلا نقشه جامع علمی کشور دو ماه دیگر تصویب می شود ، این دو ماه ده بار بیاید و برود و هنوز آن نقشه بر زمین مانده باشد . این یعنی برنامه ریزی صحیح در مورد آنچه گفته می شود وجود ندارد .

۲۶ آبان ۱۳۸۹ ۳:۰۶ بֽظֽ

از هوو تا هووای !

همشهری - حمید ضیایی پرور : این فقط مردم نیستند که داد و فغانشان از دست جنس های بنجل چینی به آسمان بلند است و البته فریادشان به جایی نمی رسد . حالا کم کم صدای انتقاد مسئولان هم از برندها و شرکتهای چینی فعال در ایران شنیده می شود و البته باز هم احتمالا آب از آب تکان نخواهد خورد. داستان هوو یا تریلرهای چینی را که شنیده اید؟ این قاتل جاده های ایران که به دلیل نقص فنی رکورد دار کشتار جاده ای در کشور است و تا کنون انتقادات فراوانی نسبت به آن شده اما کسی نتوانسته برای رفع این مشکل چاره ای بیندیشد چون میخ هوو در جای دیگری محکم شده است!

۲۳ آبان ۱۳۸۹ ۵:۲۱ بֽظֽ

علم بهتر است یا ثروت؟

همشهری - حمید ضیایی پرور : آنهایی که پیشنهاد گنجاندن بند مربوط به پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاه های دولتی بدون آزمون را در برنامه پنجم توسعه گنجاندند و آنهایی که با این پیشنهاد موافقت کرده و به آن رای دادند حتما در طول عمرشان حداقل یکبار انشایی با موضوع « علم بهتر است یا ثروت؟ » نوشته اند . در این صورت شاید بد نباشد که ایشان یکبار دیگر به آن انشا مراجعه کرده و دیدگاه های آرمانی خود را یکبار دیگر مرور کنند .

۲۲ آبان ۱۳۸۹ ۲:۲۵ بֽظֽ

گفتگو - افق تلویزیون دیجیتال در ایران

مجله سروش - طاهره ساعدی : هر روزه شاهد پيشرفت چشمگیر سيستم هاي ارتباطي و مخابراتي و دیجیتالی شدن آنها هستیم .تلویزیون نیز از این توسعه سریع تکنولوژی بی نصیب نمانده و به سرعت به سمت دیجیتالی و تعاملی شدن پیش میرود.گرچه در کشور ما سيستم پخش همگاني تلويزيون، هنوز به صورت آنالوگ است، ولي با توجه به مزاياي تلويزيون ديجيتال و محدودیت ها و ضعف های تلویزیون آنالوگ و منطبق نبودن با خواسته های جامعه امروزی کشور و هماهنگی با جامعه جهانی ما نیز چاره ای جز رفتن به این سو نخواهیم داشت.

گفتگو با رییس آزمایشگاه فیبر نوری دانشگاه صنعتی شریف

مجله سروش - طاهره ساعدی : یک کنسرسیوم بخش خصوصی اعلام کرد با انعقاد قرارداد با شرکت مخابرات ایران مجری طرح اتصال فیبر نوری(FTTX) به منازل شده است . اتصال فیبر نوری به منازل یکی از زیر ساخت های مهم بانکداری الکترونیک محسوب می شود. این کنسرسیوم اجرای پروژه نصب فیبر نوری به منازل را به منظور تامین ارتباطات شهروندان عهده دار شده است. پایلوت این طرح طی دوماه آینده عملیاتی و اجرا می شود ، در فاز نخست تنها تهران تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت. چنانچه این طرح با موفقیت در تهران اجرا شود، این پروژه در مراحل بعدی در سراسر کشور اجرا می شود.

۱۵ آبان ۱۳۸۹ ۲:۳۳ بֽظֽ

۹ آبان ۱۳۸۹ ۰:۵۲ بֽظֽ

در باره خروج موسسه ملي اقيانوس شناسي از تهران

همشهری - حمید ضیایی پرور: رييس موسسه ملي اقيانوس شناسي گفته: خروج اين موسسه از تهران بايد همگام با زيرساخت هاي آن باشد و اگر قرار باشد اين موسسه از تهران خارج شود بايد به يكي از شهرهاي بزرگ كشور كه زيرساخت هاي فعاليتي اين موسسه مانند دسترسي به فرودگاه ، امكانات پيشرفته مخابراتي و تجهيزات لازم براي برقراري ارتباطات بين المللي داشته باشد منتقل شود در غیر این صورت چند سال عقبگرد و پسرفت خواهيم داشت و بسياري از دستاوردهايي را كه داشته ايم از دست خواهيم داد.

۲۵ مرداد ۱۳۸۹ ۲:۱۷ بֽظֽ

بن‌بست در شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری

همشهری - حمید ضیایی‌پرور: شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری که پس از اردیبهشت و تیر ماه سال‌جاری قرار بود پنجشنبه 21 مرداد ماه تشکیل جلسه دهد بار دیگر در انتظار تاریخی جدید ماند تا به یک اجبار قانونی که مقرر بود تا پایان اردیبهشت ماه به آن جامه عمل بپوشاند رسیدگی کند.

۱۲ مرداد ۱۳۸۹ ۴:۴۱ بֽظֽ

نان و نانو، علم در خدمت جامعه

همشهری- حمید ضیایی پرور: بارها گفته شده است که علم به ماهو علم به درد نمی‌خورد، علم باید در خدمت جامعه باشد، تحقیقات علمی باید دردی از دردهای اجتماع را دوا کند در غیراین صورت فقط تولید یک سری فرمول‌ها، روش‌ها و قواعد است برای درج در ژورنال‌ها و ارائه در کنفرانس‌ها. این یک واقعیت تلخ است که نظام دانشگاهی ایران نه برای حل مشکلات جامعه بلکه صرفا برای تربیت متخصص فعالیت می‌کند و به همین جهت هیچ‌گاه ارتباطی منطقی میان مشاغلی که متخصصان یا به عبارت بهتر خروجی‌های نظام دانشگاهی ما در آن مشغول به کار هستند با نوع تخصص آنها وجودندارد.چرا؟ چون نظام دانشگاهی خود را ملزم به تأمین نیازهای بخش صنعت نمی‌داند. اساسا نظام دانشگاهی می‌گوید که من کاری به وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان ندارم، ما ضامن شغل آنها نیستیم.

۶ تیر ۱۳۸۹ ۵:۳۹ بֽظֽ

فراخوان مقاله دومين كنفرانس بين المللي بازاريابي خدمات مالي

دومين كنفرانس بين المللي بازاريابي خدمات مالي، به همت جمعي از متخصصين و صاحبنظران حوزه بازاريابي و با حمايت وزارت امور اقتصادي و دارايي، بانك ها و موسسات مالي و اعتباري، شركت هاي بيمه، بورس اوراق بهادار و شركت هاي سرمايه گذاري، دانشگاه ها و مراكز علمي - پژوهشي و ساير شركت هاي فعال در اين زمينه، در حال برنامه ريزي است. اين كنفرانس به دنبال ايجاد فضايي در خور جهت تبادل تجربيات ميان پژوهشگران و صاحبنظران در حوزه دانشگاه و صنعت خدمات مالي مي باشد. جهت نيل به اين مقصود، مجموعه متنوعي از ميزگردهاي تخصصي، ارائه مقالات پژوهشي، سمينارهاي تخصصي و كارگا ههاي آموزشي در دو روز برگزاري كنفرانس ( 6 و 7 آذرماه 1389 ) پيش بيني شده است.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۳:۲۴ بֽظֽ

پروفسور مجيد سميعي در گفتگو با همشهري :انسان هاي خوشبين كمتر بيمار مي شوند

samiee.JPG
سومين كنفرانس بين‌المللي جراحي مغز و اعصاب با حضور بيش از 500 متخصص و جراح مغز و اعصاب ايراني و خارجي از كشورهاي آلمان، سوئيس، فنلاند، فرانسه، آمريكا،‌ چين از پنجم تا هفتم ارديبهشت ماه 89 در بيمارستان ميلاد برگزار شد كه در آن بيش از 30 سخنراني علمي، ‌كارگاه آموزشي و علمي و نيز جراحي زنده درمان يك مورد تومور مغزي نادر ارائه گردید.

۲۸ فروردین ۱۳۸۹ ۳:۱۰ بֽظֽ

پرسشنامه آنلاين روي وب طراحي و اجرا كنيد

همشهري - حميد ضيايي پرور: اگر شما يك خبرنگار، دانشجو، يك استاد دانشگاه يا يك محقق هستيد، يا حتي اگر يك كارشناس يا كارمند عادي هستيد و به‌منظور انجام تحقيق يا پژوهشي نياز به‌نظرسنجي يا نظرخواهي يا پر كردن يك پرسشنامه توسط افراد مختلف داريد، اينترنت اين نياز شما را به راحتي برآورده مي‌سازد.در فرايند انجام اين نوع پژوهش آنلاين، شما از رسانه‌هاي تعاملي مانند وب2، اي‌ميل، وبلاگ و شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنيد. سايت پلددي در آدرس http://polldaddy.com يك سايت تخصصي ارائه خدمات آنلاين پرسشنامه و نظر سنجي است. براي اين منظور ابتدا بايد در سايت ثبت‌نام كرده و يك حساب كاربري دريافت كنيد. تنها لازمه اين كار، داشتن يك آدرس اي‌ميل فعال است. بايد توجه داشته باشيد كه اين سايت، 3نوع خدمت به شما ارائه مي‌دهد كه دو نوعش پولي و يك نوعش رايگان است؛ در نوع رايگان كه مدنظر ماست شما محدوديت‌هايي خواهيد داشت مثلا نمي‌توانيد پرسشنامه‌اي با بيش از 10سؤال طراحي كنيد.

۲۴ فروردین ۱۳۸۹ ۳:۳۴ بֽظֽ

۲۲ فروردین ۱۳۸۹ ۳:۱۳ بֽظֽ

هدفمندكردن پايان‌نامه‌هاي دانشجويان

همشهري - حميد ضيايي پرور: با توجه به اينكه هر ساله از ده‌ها هزار پايان نامه در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در ايران دفاع مي‌شود . سؤال اين است كه چرا اين پايان نامه‌ها تاثيري در وضعيت اقتصادي و علمي ايران ندارد؟ به‌نظر مي‌رسد كه اغلب اين پايان‌نامه‌ها با روند و كيفيتي انجام شده است كه از مسائل و مشكلات جاري جامعه به دور بوده و هيچ راه حلي براي تنگناهاي متعدد جامعه ارائه نمي‌دهد.

۱۸ فروردین ۱۳۸۹ ۶:۲۴ بֽظֽ

ببر و بچسبان تحقيق نيست

همشهري - حميدضيايي‌پرور: اكنون تقريبا در تمام دانشگاه‌هاي ايران، روش تحقيق در رشته‌هاي علوم انساني و اجتماعي براي تدوين مقاله و كتاب و پروژه‌هاي تحقيقاتي، روش ببر و بچسبان يا همان روش كپي‌پيست كردن است. هر چه منبع بيش، اعتبارش بيشتر ! يكي از دانشجويانم در دانشگاه دماوند مي‌گفت يكي از استادان به مقاله‌‌اش ايراد گرفته كه فلان بخش‌هاي مقاله را از كجا آورده‌اي ؟ او پاسخ داده اين بخش‌ها از خودم است. استاد گفته يعني چي از خودم است؟ بايد منبع‌اش را بنويسي. نمي‌تواني از خودت بنويسي.اين دانشجو مي‌گفت از نظر استاد مربوطه تحقيق يعني جمع‌آوري نظرات ديگران؛ يعني بتواني به خوبي حرف‌هاي ديگران را از منابع مختلف استخراج كني و با وسواس علمي و رعايت دستور‌العمل‌هاي رفرنس نويسي به آنها ارجاع بدهي. من به جرأت مي‌گويم بسياري از مقالات به ظاهر علمي ما در رشته‌هاي علوم‌اجتماعي چيزي جز بريده نظرات ديگران نيست؛ مقاله‌اي كه 200 رفرنس دارد لزوما مقاله معتبري نيست. چنين مقاله‌اي جمع جبري بريده مقالات ديگران با ذكر منبع است. در واقع هنر دروس روش تحقيق در دانشگاه‌ها اين شده كه چگونه و با چه متدهايي مي‌توان از منابع مختلف، اطلاعات و يافته‌ها را استخراج كرد.

۱۶ فروردین ۱۳۸۹ ۶:۰۲ بֽظֽ

آسيب‌شناسي قطب‌هاي علمي كشور

همشهري - حميد ضيايي‌پرور:قطب‌هاي علمي يكي از مهم‌ترين منابع توليد علم در ايران هستند. طي سال‌هاي اخير اين قطب‌ها رشد چشمگيري داشته‌اند اما متأسفانه نگاهي به آمار خروجي اين قطب‌ها نشان مي‌دهد كه مهم‌ترين آسيب نظام علمي كشور يعني يكي انگاشتن توليد مقاله با توليد علم گريبان قطب‌هاي علمي را نيز گرفته است.

۱۰ اسفند ۱۳۸۸ ۲:۱۶ بֽظֽ

چرا ارتباطات علمي در ايران شكل نمي‌گيرد؟

همشهري – حميد ضيايي‌پرور: علم مقوله‌اي از جنس انزوا و گوشه‌نشيني نيست ، دوره‌اي كه دانشمند سال‌ها و دهه‌ها در كنجي مي‌نشست و به قول معروف دود چراغ مي‌خورد و بعد اثري يا نظريه‌اي ارائه مي‌داد گذشته است . علم امروز از مقوله ارتباطات است؛ آن هم ارتباطات مدرن. دانشمند امروز اگر به مسافرت بين‌المللي نرود، مشترك ژورنال‌هاي علمي جهاني نباشد، با متخصصان هم‌رده خود در جاي‌جاي دنيا گپ‌و‌گفت نداشته باشد، به اينترنت پرسرعت متصل نباشد و در پروژه‌هاي تحقيقاتي بين‌المللي مشاركت نكند اساسا دانشمند نيست.

۵ اسفند ۱۳۸۸ ۲:۵۸ بֽظֽ

پژوهش، زيرساخت توسعه در شهرداري تهران

همشهري – حميد ضيايي پرور: در جهان امروز بحث توسعه پايدار، از مهم‌ترين مباحثي است كه بايد به آن پرداخته شود. توسعه پايدار شامل 3 ركن اساسي اقتصادي، اجتماعي و زيست‌محيطي است. قطعا در شهرها دستيابي به توسعه پايدار شهري از اهميت بالايي برخوردار است. با توجه به اينكه تراكم جمعيت در شهرها زياد است، اهميت دستيابي به توسعه پايدار واضح‌تر و مشخص‌تر مي‌شود.

جشنواره پژوهش و نوآوري در حوزه مديريت شهري

همشهري - حميد ضيايي‌پرور: سومين جشنواره برترين‌هاي پژوهش و نوآوري در حوزه مديريت شهري سوم و چهارم اسفند سال‌جاري از سوي مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار مي‌شود. دبير سومين جشنواره برترين‌هاي پژوهش و نوآوري در حوزه مديريت شهري گفت: پارك علمي ويژه كه متفاوت ازساير پارك‌هاي علمي است، براساس ايده‌هاي مطرح شده در اين جشنواره ايجاد مي‌شود.

۳ اسفند ۱۳۸۸ ۴:۵۳ بֽظֽ

نشست كاري در پارك علم و فناوري پرديس

امروز دوشنبه 3 اسفند 88 نشستي كاري در پارك علم و فناوري پرديس تهران داشتم . در اين نشست معاون پژوهشي دانشگاه آزاد دماوند ، رييس باشگاه پژوهشگران دماوند ، مدير فناوري اطلاعات پارك ، مدير روابط عمومي پارك و مدير مركز رشد پارك پرديس و بنده حقير ( ضيايي ) حضور داشتند . موضوع نشست نيز نحوه همكاري متقابل پژوهشي و علمي ميان دانشگاه آزاد دماوند و پارك علم و فناوري پرديس بود . نكات مفيد و ارزنده اي آموختم كه اگر فرصت شد در ادامه همين پست مي نويسم .

۲۸ بهمن ۱۳۸۸ ۳:۳۰ بֽظֽ

توسعه دانايي ‌محور

همشهري - دكتر حميد ضيايي‌پرور: در چشم‌انداز بيست ساله، ايران كشوري است توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه، با هويت اسلامي و انقلابي، الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين‌الملل. جامعه ايراني در افق اين چشم‌انداز چنين ويژگي‌هايي خواهد داشت: برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متكي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي، دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه آسياي جنوب غربي (شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه و كشورهاي همسايه) با تأكيد بر جنبش نرم‌افزاري و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل.اما به راستي براي رسيدن به اين آرمان چه فرايند‌هايي بايد طي شود؟ اساسا چشم‌انداز علم و فناوري در ايران چگونه خواهد بود؟ وضعيت كنوني در اين زمينه چگونه است؟ براي درك اين موضوع بايستي نگاهي عميق به ماهيت مفاهيمي همچون علم، توسعه علمي، فناوري و توسعه فناوري و رابطه ميان اين دو بيندازيم.

۱۴ بهمن ۱۳۸۸ ۴:۱۸ بֽظֽ

نقشه جامع علمي هنوز بلاتكليف است

همشهري -حميدضيايي‌پرور: از اول سال 88 تا‌كنون چندين بار وعده داده‌اند كه نقشه جامع علمي كشور 2 ماه ديگر رونمايي و ابلاغ مي‌شود . اين دو ماه ديگر، چند بار آمد و رفت و از نقشه خبري نشد. گفتند مراحل نهايي ادغام را طي مي‌كند اما نگفتند كه چه چيزي را با چه چيزي ادغام مي‌كنند. قرار بود از اول يك نقشه جامع تدوين شود اما ظاهرا 2 نقشه جامع تدوين شد تا نقشه نهايي خيلي جامع باشد.

۶ بهمن ۱۳۸۸ ۵:۱۴ بֽظֽ

دومين كنفرانس ملي مديريت دانش

دومين كنفرانس ملي مديريت دانش با حضور پروفسور سيد مهدي الواني استاد برتر مديريت كشور، پروفسور مجيد فتحي، طي روزهاي 10 و 11 بهمن 88 در محل سالن رازي برگزار مي شود

۳۰ دی ۱۳۸۸ ۴:۲۹ بֽظֽ

فصل علم و فناوري برنامه پنجم، شعار بدون راهكار

همشهري – حميد ضيايي پرور: برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي كه اخيرا از سوي دولت به مجلس تقديم شد در 6 ماده (مواد 18تا25) به موضوع علم و فناوري پرداخته است. به گزارش همشهري برخي از مهم‌ترين اهدافي كه در اين فصل تبيين شده به اين شرح است: تحقق تحول بنيادين در نظام آموزشي كشور و با هدف ارتقاي كيفي در 3 حوزه دانش‌، مهارت و تربيت اسلامي به‌ويژه علوم انساني و جنبش نرم‌افزاري و تعميق مباني اعتقادي، تثبيت جايگاه دوم و دستيابي به آستانه جايگاه اول علمي و فناوري در منطقه و تثبيت آن تا پايان برنامه، اعطاي تسهيلات و حمايت مالي از توسعه خلاقيت و فعاليت‌هاي نوآورانه و طرح‌هاي پژوهشي، توسعه و تقويت آموزش‌هاي رسمي، علمي - كاربردي، فني و حرفه‌‌اي و مهارتي.

۲۹ دی ۱۳۸۸ ۴:۴۸ بֽظֽ

پژوهش ، آموزش ، نوشتن

3 چيز براي من لذت بخش ترين كارهاي دنيا است : تحقيق و پژوهش در درجه اول ، آموزش دادن به ديگران در گام بعدي ، و در نهايت نوشتن . و در نوشتن لذتي است كه در هيچ چيز نيست . و من خوشحالم كه كم كم دارم خودم لذت بخش ترين كارهاي دنيا را از ميان انبوهي از فعاليتهاي روزمره و گيج كننده انتخاب مي كنم . من مي نويسم پس هستم!( اوه خداي من عجب جمله فيلسوفانه اي!)

۲۳ دی ۱۳۸۸ ۳:۲۷ بֽظֽ

تحقيقات كپي پيستي در ايران

همشهري- حميد ضيايي‌پرور:در پستي وبلاگي كه بعدا از طريق اي‌ميل انتشار عمومي يافت به طعنه درباره روش تحقيقات دانشگاهي در ايران آمده بود:
1- Ctrl+A
2- Ctrl+C
3- Ctrl+V
4- Ctrl+P
دوستي به شوخي پرسيده بود يعني حتي Ctrl+S هم نمي‌كنند؟ والبته در هر شوخي، كمي جدي نهفته است. اگر از مقابل در ورودي بزرگ‌ترين واحد دانشگاهي دانشگاه آزاد اسلامي يعني واحد علوم و تحقيقات تهران با پاي پياده عبور كنيد، مي‌بينيد كه با حروف درشت روي كف خيابان نوشته‌اند: «پايان نامه».

۲۱ دی ۱۳۸۸ ۳:۳۹ بֽظֽ

ايران به فناوري توليد سموم و كودهاي بيولوژيك دست يافت

همشهري - طاهره ساعدي : وجود كودها و سموم يارانه‌اي ضد‌آفات و انتخاب كشاورز نمونه براساس ميزان كميت محصولات كشاورزي و نه كيفيت كه سبب استفاده بي‌رويه كشاورزان از كودها و سموم دفع آفات شده است همچنين قصور در سنجش ميزان آلودگي محصولات كشاورزي به اين مواد سلامت جامعه را مورد تهديد قرار داده است. كودها و سموم بيولوژيك بهترين گزينه براي جلوگيري از مضرات انساني و زيست‌محيطي اين مواد است. محققان پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي اخيرا موفق به توليد آزمايشگاهي سموم و كودهاي بيولوژيك با استفاده از باكتري‌ها و قارچ‌هاي بومي كشور شدند.

۲۰ دی ۱۳۸۸ ۴:۵۴ بֽظֽ

جزئيات نخستين آينده‌نگاري فناوري‌هاي ايران

همشهري – حميد ضيايي پرور: آينده نگاري پيشگويي آينده نيست بلكه تبيين برنامه‌هاي آينده براساس متدولوژي علمي به‌منظور دست يافتن به اهداف خاص است. كشورهايي كه در زمينه آينده‌نگاري اقدامات مؤثري انجام داده‌اند همواره نسبت به ساير كشورها پيشرو‌تر و موفق‌تر بوده‌اند. ايران نيز در زمره كشورهايي است كه طي سال‌هاي اخير با تدوين اسنادي مانند سند چشم‌انداز 20 ساله و نقشه جامع علمي كشور وارد فرايند آينده نگاري شده است.

۱۶ دی ۱۳۸۸ ۵:۲۵ بֽظֽ

اخبار ضد‌و نقيض در باره تصويب نقشه جامع علمي كشور

همشهري - حميد ضيايي‌پرور: با اينكه معاون رئيس‌جمهور در تاريخ 27 آذر ماه سال‌جاري از تصويب نقشه جامع علمي كشور در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي خبر داده بود . اكنون دكتر باقر لاريجاني رئيس كميسيون تلفيق تدوين نقشه جامع علمي كشور از تصويب اين نقشه طي 2 هفته آينده در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي خبر داده و گفته است نقشه جامع علمي در كميسيون‌هاي تخصصي تدوين نقشه نهايي شده است.

۲ دی ۱۳۸۸ ۲:۳۹ بֽظֽ

ترديد در نقشه جامع علمي كشور

گروه دانش - طاهره ساعدي : «حرف مرد يكي است؛ تصويب نقشه جامع علمي 2 ماه ديگر‌! نقشه جامع علمي كشور طي 2‌ماه آينده به تصويب مي‌رسد.‌ اين سخني است كه چند تن از مقامات شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي مدتي پيش برزبان راندند . اما ظاهرا هنوز اين دوماه به اتمام نرسيده و همچنان 2‌ماه ديگر تا زمان پايان تدوين اين نقشه زمان باقي است. شروع اين مهلت 2ماه بنا به برخي اقوال 6‌خرداد‌88 و بنا به برخي اظهار نظرهاي رسمي ديگر 88/4/30 بوده است. ما تا پايان شهريورماه باز هم صبر مي‌كنيم و منتظر تصويب نهايي نقشه جامع علمي مي‌مانيم. »

۱۱ آذر ۱۳۸۸ ۵:۳۶ بֽظֽ

فرار مغزها، مهاجرت ژن‌ها را به‌دنبال دارد

همشهري - طاهره ساعدي : حدود 3 هفته پيش خبرگزاري جمهوري اسلامي خبري مخابره كرد كه تيتر آن اين چنين بود: «ايران در صدر كشورهاي مواجه با پديده فرار مغزها قرار دارد». در اين خبر آمده بود: يك استاد دانشگاه اميركبير با اشاره به اينكه ايران در صدر كشورهاي مواجه با فرار مغزها قرار دارد، گفت: براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول، مهاجرت سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰هزار ايراني به خارج از كشور، سرمايه‌اي معادل ۵۰ ميليارد دلار را از كشور خارج مي‌كند.

۱ آذر ۱۳۸۸ ۱۱:۴۲ قֽظֽ

كوتاهي اوليه در ورود آنفلوانزاي آ به ايران مؤثر بود

همشهری - طاهره ساعدی - در آخرين گزارش سازمان بهداشت جهاني درباره شمار مبتلايان و قربانيان آنفلوانزاي نوع آ در 22 كشور واقع در منطقه مديترانه شرقي، ايران به لحاظ شمار قربانيان اين بيماري در بين 22 كشور نخستين مقام را به‌دست‌آورد.اما چرا چنين رتبه‌اي براي ايران به دست آمده است؟ آيا دستگاه‌هاي ذي‌ربط در اين خصوص كوتاهي يا ضعف عملكرد داشته‌اند؟

۱۶ آبان ۱۳۸۸ ۴:۰۳ بֽظֽ

از نان تا نانو، فناوري جديد چه تأثيري بر زندگي مردم مي‌گذارد؟

همشهري - طاهره ساعدي : دومين نمايشگاه و جشنواره فناوري نانو از 13 آبان ماه جاري در محل مصلاي امام خميني تهران شروع به كار كرده و تا 17 آبان ماه ادامه دارد.در اين نمايشگاه 180 غرفه در 8 بخش اصلي شامل تحقيقات(دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها)، ترويج (نشريات و انجمن‌ها و شركت‌هاي آموزشي)، آزمايشگاه (آزمايشگاه و شركت‌هاي تجهيزات ساز)، فناوري (شركت‌هاي داراي محصول و مراكز رشد)، كريدور فناوري، نهادهاي دولتي، بخش فروش، و بخش بين‌الملل وجود دارد كه شركت‌كنندگان براساس نوع فعاليت در يكي از اين بخش‌ها قرار گرفته‌اند.

۸ مهر ۱۳۸۸ ۵:۴۱ بֽظֽ

پوشش خبری جشنواره رسانه های دیجیتال (1)

IMG_3153.JPG
از امروز به دلیل مسئولیتی که در بخش ستاد خبری سومین جشنواره و نمایشگاه رسانه های دیجیتال بر عهده گرفته ام در باره این نمایشگاه سلسله گزارش ها و اخباری را تولید و منتشر خواهم کرد . الان عصر چهارشنبه است و من در سالن همکف شبستان مصلا در یک سالن خالی نشسته ام و دارم از اینترنت وایرلس رایگان پر سرعت نمایشگاه برای به روز رسانی سایت استفاده می کنم فکر کنم هنوز کسی از این اینترنت استفاده نمی کند یا نمی دانند که می شود وصل شد چون سرعت عالی است ولی اگر فردا و روزهای آینده نیز این چنین باشد بسیار عالی است . ساعتی پیش نمایشگاه رسما با سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد ، جمعی از نمایندگان مجلس هم در نشست حضور داشتند . عکس هایی از این مراسم را در ادامه منتشر می کنم . در باره مسولیتم در نمایشگاه و کار تخصصی که قرار است انجام دهم بیشتر خواهم نوشت .
در همین رابطه بخوانید :
آغاز آزمايشي پخش برنامه‌هاي تلويزيون برروي تلفن همراه در تهران
سخنان وزیر ارشاد در باره تاثیرات ICT
گزارش واحد مرکزی خبر در باره شروع به کار جشنواره
سخنان رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال

دبير دومين کنفرانس ملی فناوریهای کاربردی آموزش مجازی منصوب شد

بر اساس تصميم شوراي عالي سياستگذاري دومين "کنفرانس ملی فناوریهای کاربردی آموزش مجازی " دكتر حميد ضيايي پرور به عنوان دبير اين كنفرانس منصوب و معرفي شد. به گزارش ستاد خبری دومین کنفرانس ملی آموزش مجازی در سازمان ، اين شورا از تلاش هاي ارزنده فرزانه بني هاشم ، دبير كنفرانس اول تقدير كرد.حميد ضيايي پرور داراي دکترای تخصصی علوم ارتباطات و صاحب تأليفات و مقالات متعددي در زمينه فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات است.اين گزارش حاكي است ، توسعه آموزش مجازی و توانمند سازی کارکنان دولت در مجموعه قوانین و مقررات، سند چشم انداز توسعه، قانون برنامه چهارم و پیش نویس های قانون برنامه توسعه پنجم مورد تاکید قرار گرفته است.گفتني است كنفرانس ملي " فناوریهای کاربردی آموزش مجازی " با هدف فرهنگ سازي و توسعه آموزش‌های مجازی در ایران در سطح مدیران سازمان ، کارکنان و مشتریان برگزار می‌شود. جزييات برگزاري دومين كنفرانس بزودي از سوي دبير جديد آن اعلام خواهد شد.

ظرفيت تجاري سازي علم در كشور ضعيف است

همشهری - طاهره ساعدی : هرساله شاهد انتشار اخباري مبني بر رشد مقالات علمي چاپ شده در مجلات معتبر علمي هستيم كه يكي از عوامل اصلي توليد علم محسوب مي‌شود. دانش، زيربناي توليد فناوري و محصول ثروت و توسعه است ولي مردم از خود مي‌پرسند پس چرا نتيجه اين همه مقالات در جايي ديده نمي‌شود؟ چرا باعث تغيير محسوسي در زندگي نمي‌شود؟ چرا رفاه و سطح زندگي ارتقا نمي‌يابد؟ چرا توسعه‌اي صورت نمي‌گيرد؟ مردم وقتي باور مي‌كنند كه نتيجه آن را لمس كنند.ولي متأسفانه با اين همه دانش ما هنر به كارگيري علم را نداريم.

۷ مهر ۱۳۸۸ ۵:۱۶ بֽظֽ

کارگاه آموزشی روش تحقیق دکترا برگزار می شود

دوست خوبم آقای ابراهیم سوزنچی کاشانی که از نوابغ علمی کشور محسوب می شود و اکنون دانشجوی سال آخر دکترای سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه Sussex-SPRU است قرار است یک کارگاه آموزشی با موضوع «روش تحقیق دکترا» در پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت برگزار کند .
زمان کارگاه آموزشی:
یکشنبه 19/7/1388 ، ساعت 8 تا 12 صبح
مکان کارگاه آموزشی:
سالن جلسات پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت
سرفصل برخی مطالب مورد بحث بدین قرار است :
-آيا تحقيق در علوم انساني با ساير علوم متفاوت است؟
-يک تحقيق دکترا چه ويژگي¬هايي دارد؟
-تفاوت يك تحقيق دكترا با ساير انواع تحقيقات چيست؟
-جايگاه تئوري در تحقيق چيست؟
-سؤال و روش تحقيق را چگونه مي¬توان مشخص كرد؟
اطلاعات بیشتر در ادامه .......

۴ مهر ۱۳۸۸ ۲:۳۳ بֽظֽ

چالش معاونت علمي رياست‌جمهوري و وزارت علوم چگونه پايان مي‌يابد؟

همشهری - حمید ضیایی پرور : مي‌گويند فردي قطعه‌اي طلا در سوراخ ديوار پنهان كرد و بعد روي ديوار با خط درشت نوشت: «در اين ديوار طلايي موجود نيست!» سال‌هاست كه صاحب‌نظران از چالش و اصطكاك ميان نهادي به نام معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري با وزارتخانه‌اي به نام علوم، تحقيقات و فناوري سخن به ميان آورده‌اند و هر بار مسئولان اين دو نهاد با لبخندي در برابر خبرنگاران اين تضاد و چالش را تكذيب كرده‌اند اما ماجرا وقتي از پرده برون افتاد كه رسما خبر آمد 2 نهاد علمي كشور بر سر تدوين نقشه جامع علمي ايران توافق نداشته و به همين جهت هر يك راهي رفته و نسخه‌اي براي علم و فناوري اين مرز و بوم پيچيده‌اند.

۳۰ شهریور ۱۳۸۸ ۴:۱۳ بֽظֽ

شوراي 5 ساله با 3 جلسه: علوم، تحقيقات و فناوري

همشهری – حميد ضيايي‌پرور: شايد تصور شود در كشوري كه داعيه‌دار توسعه علم و فناوري است اصلي‌ترين نهاد پيش برنده سياست‌هاي علم و فناوري آن هر هفته و يا لااقل هر ماه جلسه‌هاي طولاني و متمركز دارد.اما اين تصوري اشتباه است چرا كه شوراي‌عالي علوم، تحقيقات و فناوري كه به اختصار به آن « عتف » گفته مي‌شود، ازسيزدهم اسفند 1383 كه نخستين جلسه ‌اش برگزار شده تا‌كنون تنها 2جلسه ديگر داشته است: يكي در سوم ارديبهشت ماه ۸۵ و ديگري در 19 مهر 1385 و تاريخ برگزاري چهارمين جلسه اين شورا در هاله‌اي از ابهام است.

۲۵ شهریور ۱۳۸۸ ۱:۱۱ بֽظֽ

چالش حوزه علمي كشور، تبديل علم به فناوري است

همشهری - حميد ضيايي پرور: تبديل علم به فناوري چالشي اساسي است كه كشور در حوزه علمي با آن مواجه است.از ابتداي سال ميلادي 2009 تاكنون كل توليدات علمي دانشمندان ايران كه موفق به چاپ مقالات خود در مجلات معتبر بين‌المللي شده‌اند، 10 هزار و 991 مقاله است. اين آمار 9 هزار و 61 مقاله در سال 2007 و13 هزار و 569 مقاله در سال 2008 ميلادي بوده است.

۲۳ شهریور ۱۳۸۸ ۱:۲۶ بֽظֽ

گفتگوی زنده با رادیو جوان در باره نقشه جامع علمی ایران

دیشب یکشنبه مورخ 22/6/88 ساعت 21 تا 21:30در گفتگوی زنده با رادیو جوان در باره نقشه جامع علمی کشور شرکت کردم . میهمان دیگر برنامه دکتر طیبی رییس جهاد دانشگاهی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود . من تاکید کردم که علی رغم گذشت بیش از 4 سال از زمان شروع تدوین نقشه جامع علمی هنوز این نقشه به مرحله نهایی نرسیده و با چالش هایی مواجه شده است از جمله ، تدوین 2 نقشه توسط دو نهاد یکی وزارت علوم و دیگری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری . در حالی که قرار است این نقشه در تدوین برنامه 5 ساله پنجم مورد استفاده قرار گیرد ، هر روز اخباری در باره نهایی شدن نقشه تا یک یا دو ماه دیگر منتشر می شود اما از خود نقشه خبری نیست و تا پایان شهریور نیز لایحه برنامه پنجم تقدیم مجلس خواهد شد و این تازه تاریخی است که قرار است دو نقشه جامع در هم ادغام شوند . من گفتم که اگر چه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسخه تدوینی دکتر واعظ زاده را بر روی سایت اینترنتی شورا منتشر کرده اما با وجود ارسال نسخه ای از نقشه تدوینی وزارت علوم به کمیسیون آموزش عالی مجلس ، هنوز نخبگان و دانشگاهیان کشور از جزییات نقشه تدوینی وزارت علوم بی اطلاع هستند . الان گزارشی از روزنامه جام جم خواندم که گفتگویی با دکتر آریا الستی در باره فرآیند تدوین نقشه جامع علمی نسخه وزارت علوم است . خواندن آن را به شما توصیه می کنم

ميان توسعه علم و توليد فناوري در ايران تعادل وجود ندارد

همشهری - حميد ضيايي‌پرور: «توانا بود هر كه دانا بود»؛ توانايي معطوف به فناوري است و دانايي معطوف به علم. دانايي بدون توانايي بي‌معناست و مانند كسب علم براي كنج كتابخانه است . هزاران هزار جلد پايان نامه‌اي كه در گوشه‌هاي كتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي ما خاك مي‌خورد مصداقي از كسب و تحصيل علم است بدون آنكه به فناوري و كاربرد مفيد در جامعه منجر شود. هدف از توسعه علم، توليد دانش است كه مصداق آن توليد مقالات علمي و انتشار كتاب است و هدف از توسعه فناوري، توليد ثروت و قدرت است كه دردي از جامعه را درمان مي‌كند و جامعه را به رفاه و آباداني مي‌رساند.

۱۹ مرداد ۱۳۸۸ ۰:۵۶ بֽظֽ

حرف مرد يكي است؛ تصويب نقشه جامع علمي 2 ماه ديگر‌!

همشهری - حميد ضيايي‌پرور: «نقشه جامع علمي كشور طي 2‌ماه آينده به تصويب مي‌رسد.‌» اين سخني است كه چند تن از مقامات شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي مدتي پيش برزبان راندند . اما ظاهرا هنوز اين دوماه به اتمام نرسيده و همچنان 2‌ماه ديگر تا زمان پايان تدوين اين نقشه زمان باقي است. ماجرا از آنجا شروع شد كه سال گذشته در پي تدوين نقشه جامع علمي كشور مشخص شد كه همزمان، هم معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و هم وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نسخه‌هاي متفاوت و مستقلي از اين نقشه را تهيه كرده و تحويل شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي داده‌اند؛ نسخه‌اي از اين نقشه كه گفته مي‌شود نسخه معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري است از ماه‌ها پيش روي وب‌سايت شورا قرار گرفته است (‌آدرس سايت: www.Iranculture.org) اما افكار عمومي از نسخه تهيه‌شده توسط وزارت علوم اطلاعي ندارد.

۱۰ مرداد ۱۳۸۸ ۱:۰۰ بֽظֽ

امكانات جديد گوگل سلامت

همشهری - حميد ضيايي‌پرور: به خاطر دارم در زمان‌هاي نه چندان دور، وقتي يكي از اقوام يا بستگان از شهرستان براي درمان بيماري خود به مشهد يا تهران مسافرت مي‌كرد، در مقابل درمانگاه‌ها و بيمارستان‌ها، مي‌ايستاد و ليستي بلند بالا ازاسامي دكترهاي متخصص كه بر تابلوهاي مقابل اين اماكن نصب شده بود در دفترچه مخصوصي مي‌نوشت و با خود به شهر و ديارش مي‌برد. اين دفترچه براي بيماران دور از شهرهاي بزرگ به منزله گنجينه‌اي ارزشمند از اطلاعات بود كه مي‌توانست در مواقع حياتي به كمك بيماران بيايد.

۷ مرداد ۱۳۸۸ ۳:۵۱ بֽظֽ

5 پروژه بزرگ دارويي كشور متوقف شد

همشهری - طاهره ساعدی : كاهش بودجه تحقيقاتي باعث توقف 5 پروژه بزرگ دارويي براي بيماري‌هاي صعب العلاج شده است. دكتر كامران معتمدي، معاون بازرگاني و مطالعات راهبردي شركت توليد‌كننده داروي زخم پاي ديابتي موسوم به آنژي‌پارس در گفت‌وگو با همشهري از توليد داروي آنژي پارس در آينده نزديك در كشور يونان خبر داد و بيان داشت: تمامي مدارك و مستندات اثر بخشي اين دارو در سال 1386 توسط وزارت بهداشت تاييد شده و اين شركت درصدد اخذ تاييديه از اتحاديه اروپاست كه در همين رابطه در مرحله اوليه ثبت آنژي پارس در اين اتحاديه است.

۱۶ تیر ۱۳۸۸ ۵:۴۶ بֽظֽ

دانش و فناوری عنوان منوی جدید سایت خبرنگار

دانش و فناوری عنوان طبقه جدیدی است که از امروز به سایت خبرنگار اضافه می شود

۱۰ تیر ۱۳۸۸ ۸:۱۸ بֽظֽ

نانو تكنولوژي در خدمت بيابان‌زدايي

همشهری - طاهره ساعدی : نانو تكنولوژي از جمله فناوري‌هايي است كه قادر است كاربردهاي گسترده‌اي در جامعه داشته باشد . يكي از اين كاربردهاي جديد استفاده از اين فناوري براي بيابان‌زدايي و تثبيت شن‌هاي روان است. مصطفي آقايي مقدم،كارشناسي ارشد بيوفيزيك از دانشگاه تهران دارد و در حال حاضر مدير عامل شركت مهسار‌گستر جاويدان و عضو هيئت علمي گروه زيست پالايش زمين است.

فناوری های تثیبت شن های روان

همشهری - طاهره ساعدی : حدود 100 میلیون هکتار از حریم کشور ما خشک و نیمه خشک است که حدود 19 میلیون هکتارآن جزو مناطقی است که تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد64 میلیون از این 100 میلیون هکتار جزو مناطق بحرانی فرسایش بادی است . یکی از فناوری هایی که برای مقابله با فرسایش بادی استفاده می شود استفاده از مالچ های نفتی می باشد . به طور کلی مالچ در لغت به معنی پوشش است اما در بیابان زدایی و کشاورزی از آن به عنوان « خاک پوش » یاد می شود که عملا یک لایه محافظتی ، گسترده و مجزا است که روی زمین پوشانده شده و سطح خاک را می پوشاند . مالچ ها بر دو نوع هستند اول مالچ های نفتی و دوم مالچ های غیر نفتی . مالچ های نفتی شامل مالچ های قیری است که در واقع ته مانده برج تقطیر در پالایشگاه ها است مالچ های غیر نفتی نیز شامل کاه و کلش ؛ سنگفرش ،خاک رس و نظیر اینها است . خبرنگار همشهری با آقای حقانی رییس گروه حفاظت خاک دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور در باره فناوری های تثبیت شن های روان گفتگو کرده است .

۲۰ خرداد ۱۳۸۸ ۰:۴۸ بֽظֽ

نسل جديد هواپيماهاي خورشيدي

همشهری - طاهره ساعدی : از گذشته مسئله استفاده از انرژي‌هاي تجديدشدني با توجه به اتمام نه چندان دور منابع انرژي فسيلي، ذهن بشر را به‌خود مشغول داشته است

۱۲ خرداد ۱۳۸۸ ۸:۱۸ بֽظֽ

جزییات پروژه کارت سلامت الکترونیک در ایران

همشهری – حمید ضیایی پرور : در دومین کنفرانس شهر الکترونیک پانلی تخصصی تحت عنوان سلامت الکترونیک برگزار شد که طی آن متخصصان این رشته آخرین دستاوردهای علمی خود را در خصوص اجرای طرح های مرتبط با سلامت الکترونیک ارایه دادند .

یک ایرانی به فینال بزرگترین مسابقه طراحی صنعتی جهان راه یافت

همشهری – حمید ضیایی پرور : هر سال مسابقات طراحی صنعتی و ایده پردازی ،در سطوح مختلف در دنیا برگزار می شود و هر یک از آنها با توجه به خط مشی خود برگزیدگان خود را اعلام می کنند. از جمله این مسابقات می توان به Red-dot اشاره کرد که هر سال 100 طرح برگزیده را از مبان شرکت کنندگان از سراسر دنیا انتخاب و اعلام می کند، IF design نیز یکی دیگر از این دست مسابقات است که در آلمان برگزار می شود و ایده های فاخر را از میان شرکت کنندگان شناسائی و اعلام می کند. مسابقه دیگری از طرف انجمن طراحی صنعتی آمریکا IDSA برگزار می شود که 100 ایده برگزیده سال را از میان شرکت کنندگان شناسائی و در مجله bossiness week معرفی می کند.

گفتگو با رییس مرکز ملی اقیانوس شناسی ایران

همشهری - طاهره ساعدی : بهره برداری از اقیانوسها و دریاها به لحاظ حمل و نقل، تجارت، منابع غذایی و دارویی، منابع معدنی و امنیت کشورهای ساحلی از اهمیت بسیار ویژه ای در جهان امروز برخوردار است. نظر به این اهمیت و با توجه به اینکه پهنه گسترده ای از قلمرو سرزمین ایران به طول بیش از ٢٧٠٠ کیلومتر را کرانه های آبی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان تشکیل می دهد، وجود یک مرکز ملی فعال در زمینه های مختلف علوم دریایی و اقیانوسی در جمهوری اسلامی ایران، همواره از اهمیت راهبردی برخوردار بوده است. این اساس، مرکز ملی اقیانوس شناسی با توجه به توافق صورت گرفته بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در اواخر سال ١٣٧٠ تأسیس گردید.

۸ خرداد ۱۳۸۸ ۵:۳۵ بֽظֽ

گفتگو با رییس مهم‌ترين پارك فناوري كشور

همشهری- طاهره ساعدي:پارك فناوري پرديس، با مسئوليت نهاد رياست‌جمهوري و تركيب هيئت امناي 14نفره از وزارتخانه‌ها، مراكز و افراد علمي و دانشگاهي به رياست معاون اول رئيس‌جمهوري، در 20‌كيلومتري شمال‌شرق تهران در حاشيه جاده هراز به وسعت 38‌هكتار در 2 فاز واقع شده است.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۹:۵۰ قֽظֽ

زيست‌فناوري،قانون و دلهره‌هاي ايمني

همشهری- طاهره ساعدی : بحث بيوتكنولوژي يكي از بحث‌هاي مهمي‌ است كه در حال حاضر در دنيا به آن زياد پرداخته مي‌شود‌. در بخش كشاورزي امروز 125 ميليون هكتار زيركشت محصولات تراريخته و بيوتكنولوژي قرار دارد‌. محصولاتي مثل كلزا ،ذرت ،پنبه و سويا از جمله محصولات مهمي‌است كه با كاربرد اين دانش توليد و عرضه مي‌شود. طبيعي است كه كشور ما هم با توجه به محدوديت‌هاي موجود در بخش زمين و آب بايد غذاي جمعيت رو به افزايش را تامين كند؛ بنابر اين ضرورت استفاده از اين فناوري روشن است.

توليد برخي از داروها فقط از طريق فناوري زيستي امكان‌پذير است

همشهری- طاهره ساعدی : گفت و گو با سيروس زينعلي متخصص ژنتيك انساني، عضو هيئت علمي انستيتو پاستور و رئيس شبكه پزشكي مولكولي كشور درباره كاربردهاي بيوفناوري در علم پزشكي.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۴:۱۲ بֽظֽ

محقق ایرانی میکروسکوپ الکترونی چند پرتوی ساخت

همشهری - طاهره ساعدی : علی محمد قیداری متولد آذر 1357 روستای علی آباد از توابع شهرستان خدابنده ( قیدار ) متاهل و دارای دو فرزند است . کارشناسی و کارشناسسی ارشد فیزیک خود را از دانشگاه زنجان و تربیت معلم تهران گرفته و تز کارشناسی ارشدش بر روی سلول های خورشیدی در آزمایشگاه لایه های نازک دانشکده فنی دانشگاه تهران بوده است.

نانو ربات‌هاي درمانگر و مواد هوشمند

همشهری- طاهره ساعدی : دكتر نادر جليلي، استاد دانشگاه كلمسون آمريكا و مدير تحقيقاتي آزمايشگاه مواد هوشمند و نانو اين دانشگاه است. او به همشهري مي‌گويد: من در آبان 1349 در يك خانواده فرهنگي متولد شدم. در سال 1367 در رشته مهندسي مكانيك با گرايش جامدات در دانشگاه صنعتي شريف پذيرفته شدم و4 سال بعد با درجه عالي در تمام گرايشات فارغ‌التحصيل شدم و همان سال به‌عنوان دانشجوي برتر مهندسي مكانيك از رياست‌ جمهوري وقت (هاشمي رفسنجاني) جايزه گرفتم.

۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۳:۱۸ بֽظֽ

فصل گل صنوبر و آن سوي اخبار علمي !

همشهري - حميد ضيايي پرور : در فاصله كمتر از چند هفته به انتخابات دوره دهم رياست جمهوري ، گويا همه دستگاه ها مسئوليت پيدا كرده اند حداقل يك يا دو خبر مثبت از حوزه عملكرد خود براي اطلاع افكار عمومي منتشر كنند . همه رسانه ها و خبرگزاري ها پر شده است از خبرهاي خوب ، مثبت و عالي . همه چيز بر وفق مراد است ، هيچ مشكلي نيست و در همه شاخص هاي علمي و فناوري نيز ركورد تمام دولتها كه هيچ، ركورد منطقه و بلكه جهان را هم شكسته ايم .