سه شنبه | ۲۵ | اردیبهشت | ۱۴۰۳

جاده یوزکش و وعده های مسئولان

عصرایران ؛‌ حمید ضیایی پرور  –  منطقه حدفاصل میامی تا عباس آباد استان سمنان  در پارک ملی توران که زیستگاه اصلی  یوزپلنگ آسیایی است به قتلگاه این گونه در معرض خطر انقراض تبدیل شده است.

برآورد شده کلا ۲۰ قلاده دیگر از این گربه سان نادر در این منطقه زندگی می کند و جاده ترانزیت میامی به عباس آباد (جاده تهران-مشهد) به طول ۵۰ کیلومتر دقیقا در بخش جنوبی این پارک واقع شده است. هر ساله حداقل یک یوز بر اثر تصادف با خودروها در همین محدوده کشته می شود به گونه ای که در ۱۳ سال گذشته ۱۳ یوز در همین محدوده کشته شده اند و این جاده به جاده یوزکش مشهور شده است.

فنس کشی اطراف این محدوده به گونه ای که یوزها برای عبور از جاده ، مجبور به تردد از سطح راه نباشند یکی از راه های مهم و اساسی حل این مشکل است که ظاهرا اراده ای برای اجرای این پروژه وجود ندارد. تنها ۵  کیلومتر از ۱۰۰ کیلومتر (دو مسیر جنوب و شمال جاده) فنس کشی شده است. محدودیت سرعت به ۸۰ کیلومتر به جای ۱۱۰ کیلومتر هم تدبیر دیگری بود که اتخاذ شده و تابلوهای راهنمایی متعدد در این محدوده نصب شده اما تقریبا هیچ راننده ای به این علایم توجه نمی کند. نصب ۸ دوربین در این مسیر ۱۰۰ کیلومتری نیز موثر نبوده است.

در نیمه اول سال جاری، دو یوز در همین مسیر با خودروها برخورد کردند و متعاقب آن، مسئولان دستگاه های مختلف اقدام به ارایه آمار و گزارش هایی کردند مبنی بر فنس کشی مسیر، نصب دوربین های سرعت سنج، پوشش اینترنت پر سرعت برای دوربین ها، نصب چراغ های روشنایی در مسیر و موارد دیگر.

نگارنده این گزارش، در تاریخ چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲  در مسیر تهران به مشهد و در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ در مسیر مشهد به تهران، تردد داشت.

با استناد به فیلم های ضبط شده توسط دوربین خودرو که بر روی آپارات به آدرس https://www.aparat.com/v/WFfI0  بارگذاری شده و داده های کامل شامل لوکیشن، تاریخ ، ساعت و سرعت را نشان می دهد،  این یافته ها قابل ذکر است:

۱- از ۸ دوربینی که ادعا شده در این محدوده نصب شده فقط ۵ دوربین فعال است و ۳ دوربین دیگر هنوز فعال نیست و فقط پایه های دوربین نصب شده است.

۲- فنس کشی این محدوده فقط در حد ۵ کیلومتر است.

۳- سرعت ثبت شده خودرو من زیر ۸۰ کیلومتر بود و تقریبا هیچ خودرویی سرعت مجاز ۸۰ کیلومتر را در این محدوده رعایت نمی کرد لذا در فیلم مشاهده می کنید که همه خودروها از من سبقت می گیرند حتی تریلی ها و کامیون ها.
۴- در برخی قسمت های همین مسیر، تابلوهای سرعت ۹۰ کیلومتر نصب شده است.۵- هیچ خودرو پلیس در این محدوده مستقر نبود.
۶- چراغ های روشنایی در کل این مسیر ۱۰۰ کیلومتری فقط در حد دو کیلومتر نصب شده و در حد ۱۰ کیلومتر دیگر نیز پایه گذاری بتنی شده است.
۷- بر خلاف ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر استقرار اینترنت پر سرعت برای اتصال دوربین های سرعت سنج، در کل این محدوده، اینترنت موبایل، یا قطع بود یا ۲G  را نشان می داد.
۸- اگر دوربین های هوشمند به محاسبه متوسط سرعت در این محدوده بپردازند و بلافاصله پیامک برای راننده ها ارسال شود می تواند جنبه پیشگیرانه داشته باشد.
۹- ارسال پیامک هشدار به راننده ها در بدو ورود به این محدوده، می تواند جان یوزپلنگ ها را نجات دهد. هزینه این پیامک ها می تواند از محل جریمه خودروهای متخلف همین مسیر اخذ شود.
با توجه به آنچه گفته شد و مشاهدات و مستندات ویدئویی دوربین خودرویی ضبط شده می توان گفت، اقدامات دستگاه های مسئول، چیزی در حد هیچ بوده است و ادعاهای مطرح شده برای حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، عمدتا به دور از واقعیت بوده و کسی هم آن را راستی آزمایی نکرده است. در واقع جاده میامی عباس آباد به امان خدا رها شده و ظاهرا فقط خود یوزپلنگ ها باید مراقب خود باشند.
فلذا می توان پیش بینی کرد که متاسفانه با توجه به عدم اقدام موثر مسئولین و بی توجهی راننده ها در این مسیر، جاده میامی به عباس آباد همچنان قتلگاه یوز ایرانی باقی خواهد ماند

خبر های قبلی و بعدی