یکشنبه | ۹ | اردیبهشت | ۱۴۰۳

اینترنت و کودکان در ایران، مقایسه تطبیقی ایران و جهان

مقاله اینترنت و کودکان که نگاهی تطبیقی به دو تحقیق مستند در ایران و ۱۱ کشور جهان دارد توسط حمید ضیایی پرور و طاهره ساعدی در پنچمین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی ارایه شد. این همایش ۹ اسفند ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد

در این مقاله آمده است: توسعه زیر ساختهای اینترنت در کشورهای مختلف عملا منجر به توسعه دسترسی افراد مختلف از جمله کودکان به فناوری های اطلاعاتی و فضای مجازی شده است. کودکان که افراد تا سن ۱۸ سال تعریف می شوند در برابر فضای مجازی و فناوری های مبتنی بر اینترنت آسیب پذیر تر از دیگران هستند.

کشورهای مختلف برای نحوه استفاده کودکان از اینترنت، قوانین و مقررات خاص و حمایتی را وضع کرده اند. اینکه اینترنت و فضای مجازی چه فرصتها و تهدیدهایی را پیش روی کودکان در دنیا و از جمله ایران قرار می دهد نیازمند تحقیقات گسترده است. از جمله اینکه نحوه مصرف اینترنت توسط کودکان در کشورهای مختلف و از جمله ایران، چگونه است؟ چه فرصتها و تهدیدهایی پیش روی کودکان در استفاده از اینترنت وجود دارد؟

روش تحقیق محقق در این پژوهش، فرا تحلیل مبتنی بر تحقیقات رسمی یونیسف در ۱۱ کشور جهان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. و یافته های دو پژوهش با روش تحلیل مضمون با هم مقایسه شده است. محقق برای یافتن پاسخ این سوالات به دو منبع اصلی مراجعه کرد:

۱- یونیسف(با همکاری مدرسه سیاسی و اقتصادی لندن) ۲۰۱۹

۲- پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات(با همکاری دانشگاه تهران) ۱۴۰۰

در این مقاله چنین نتیجه گیری شده که مقایسه یافته های تحقیقاتی میان وضعیت اینترنت در ایران با ۱۱ کشور بررسی شده توسط یونیسف و مدرسه لندن، نشان می دهد که در بسیاری از موارد مشابهت هایی میان همه کشورها وجود دارد از جمله: فرصتهای اینترنت و فضای مجازی برای کودکان مانند جستجو، آموزش و کسب تجربه و سرگرمی، تهدیدهای اینترنت و فضای مجازی برای کودکان مانند نفرت پراکنی، سوء استفاده جنسی ، نقض حریم خصوصی ، با این حال مهمترین تفاوت ها میان ایران و ۱۱ کشور، سطح دسترسی و کیفیت اینترنت است.

فایل پاورپوینت مقاله را که به صورت پی دی اف در آمده است می توانید از فروشگاه سایت خبرنگار دانلود کنید

خبر های قبلی و بعدی